کشف سنگ روزتای دیرینه شناسی دریایی در استرالیا

به گزارش سیناپرس، محققان دیرینه شناس استرالیایی در یک کشف ارزشمند، موفق به یافتن فسیل نسبتا کاملی از یک اصطلاحا دایناسور دریایی شده اند که با توجه به ارزش و اهمیتی که دارد، از آن به عنوان سنگ روزتای این حوزه نام برده شده است.

دیرینه شناسان شبکه موزه های کوئینزلند استرالیا موفق به کشف سر و قطعاتی از بدن یک خزنده دریایی گردن دراز ۱۰۰ میلیون ساله در این کشور شده اند که به دلیل اهمیتی که دارد، از آن به عنوان سنگ روزتا در دیرینه شناسی خزندگان دریایی یاد شده است.

سنگ روزتا یا روزتا استون، سنگ‌نبشته‌ای از دوران مصر باستان است که یافتن آن باعث کشف رمز و راز خطوط هیروگلیف شد و محققان به کمک آن، کشفیات زیادی را از تمدن مصر باستان انجام دادند.

این تیم دیرینه شناس اخیراً به مکانی دورافتاده در استرالیا سفر کرده بودند تا به دنبال فسیل این دایناسورهای دریایی موسوم به الاسموسور بگردند. الاسموسورها، خود نوعی پلزیوسور است که همزمان با دایناسورها وجود داشته و می زیسته اند.

به گفته این محققان، ما وقتی این فسیل را یافتیم، بسیار هیجان‌زده شدیم، چرا که فسیل فوق می تواند کلید کشف تنوع و تکامل پلزیوسورهای گردن دراز در استرالیای دوران کرتاسه باشد و می توان آن را به عنوان سنگ روزتا در دیرینه‌شناسی دریایی در نظر گرفت. به گزارش سیناپرس ما قبلا هرگز بدن و سر این نوع دایناسورهای دریایی را با هم پیدا نکرده بودیم و حالا کشف جدید، می‌تواند راهگشای ما و دیگر محققان برای پژوهش های آینده در این زمینه باشد.

آن ها می افزایند: از آنجایی که دو سوم بدن پلزیوسورها از گردن تشکیل می شده است، سر این موجودات عظیم دریایی اغلب پس از مرگ از بدن جدا می‌شده است و این اتفاق، یافتن فسیلی که هر دو را با هم حفظ می‌کرد بسیار سخت کرده بود. ما در بررسی های خود، برای ارائه بینشی بهتر نسبت به این حیوانات باشکوه از سی‌تی اسکن استفاده کردیم.

بنا بر اطلاعات ارائه شده در این پژوهش، در طول دوره زمین شناسی کرتاسه اولیه در 145.5 و 65.5 میلیون سال پیش، بخش زیادی از ایالت کوئینزلند در یک دریای وسیع و کم عمق با نام دریای ارومانگا پوشیده شده بود و به همین دلیل، بقایای فسیلی ساکنان این دریا از جمله خزندگان دریایی، مانند پلزیوسارها و ایکتیوسورها معمولاً در سراسر ناحیه فوق یافت می شوند.

حالا این نمونه‌ جدید یافت شده که در نوع خود منحصر به فرد است نیز از طریق روش‌های تحلیلی مدرن می تواند، برای کمک به پاسخ دادن به سؤالات مربوط به منشأ و اکولوژی این موجودات عجیب و پرده برداری از زندگی ماقبل تاریخ کمک کند.

شبکه موزه‌های کوئینزلند، مکان مهمی برای نگهداری بیش از 15 میلیون شیء فرهنگی و نمونه‌های تاریخ طبیعی است که نه تنها نقش مهمی در ایجاد نوآوری‌ها در علم ایفا می‌کند، بلکه مجموعه‌ها، اقلام تحقیقاتی و نمایشگاه‌های آن برای حفظ تاریخ ضروری هستند.

قابل ذکر است شرح این یافته های جالب را موزه کوئینزلند استرالیا منتشر کرده است.

ترجمه: محمدرضا دلفیه