چاره جویی فوری دنیا برای مقابله با ایدز

شصت سال پس از برگزاری کنفرانسی شوکه کننده ای که نشان داد هزاران نفر در آفریقا به دلیل ابتلا به بیماری خطرناکی موسوم به «ایدز» جان خود را از دست می دهند می گذرد. عدم دسترسی به داروهای مناسب در افزایش شمار مرگ و میر ناشی از ابتلا به این بیماری نقش مهمی داشته است. حالا بار دیگر دانشمندان و رؤسای شرکتهای دارویی شاخص سراسر جهان در دوربان آفریقای جنوبی گرد هم آمده اند تا فکری جدی برای وضعیت موجود کنند.

این کنفرانس درحالی آغاز به کار کرده که دانشمندان معتقدند پیشرفتهایی که از سال 2000 در زمینه مقابله با اپیدمی ایدز صورت گرفته کافی نبوده است.

البته تلاشها برای تولید داروهای مناسب علیه ایدز با موفقیتهایی همراه بوده است که نمی توان از آنها چشم پوشید تا جایی که هم اکنون بیماری 17 میلیون تن با استفاده از این داروها در شرایط کنترل شده ای قرار دارد. بر اساس آمارهای ارایه شده از سوی UNAIDS، حدود 36.7 میلیون تن در سراسر جهان به این HIV مثبت مبتلا هستند. این بدان معناست که نیمی از این افراد به داروهای مورد نیاز دسترسی دارند. این خبری خوب است با این حال نشان می دهد که تلاشهای صورت گرفته کافی نبوده است.

هم اکنون بیماری 17 میلیون تن با استفاده از این داروها در شرایط کنترل شده ای قرار دارد. بر اساس آمارهای ارایه شده از سوی UNAIDS، حدود 36.7 میلیون تن در سراسر جهان به این HIV مثبت مبتلا هستند

سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه می کند که تمامی بیماران مبتلا به HIV باید از داروهای مناسبی استفاده کنند تا نه تنها سلامتی نسبی آنها حفظ شود بلکه مانع از انتقال این بیماری به سایرین نیز شود.

تا سالها پیش شمار افراد مبتلا به ایدز روند کاهشی به خود گرفته بود اما حالا گزارش می شود که در برخی کشورها شیب ابتلا در وضعیت صعودی قرار گرفته است. برآورد می شود که سالانه کمتر از دو میلیون فرد جدید به HIV مثبت مبتلا می شوند.

برخی کارشناسان شرکت کننده در نشست دوربان نسبت به وضعیت کلی این بیماری ابراز نگرانی می کنند. آنها معتقدند که ابتلا به ایدز بار دیگر از کنترل خارج شده است.

در همین حال دکتر مارگارت چان دبیر کل سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد: حالا زمان خشنودی از وضعیت موجود نیست. اگر دنیا در تلاش برای ریشه کن کردن این بیماری تا سال 2030 است باید اقدامات جدی تری در این زمینه صورت گیرد.

منبع: theguardian

مترجم:مهدی پیرگزی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا