فرزندان طلاق و بحران اعتماد به نفس

 محققان مرکز ملی پژوهش اجتماعی در دانمارک دریافتند جوانانی که شاهد تداوم مناقشات و برخورد والدین خود پس از جدایی از یکدیگر باشند، تا سال ها بعد اعتماد به نفس پایین خواهند داشت، اما تاثیر طلاق های توافقی تا این اندازه درازمدت و مخرب نیست. 
این نخستین بار است که محققان اثبات کرده اند در صورت تداوم مناقشات، اتهام زنی ها و افتراهای والدین به یکدیگر پس از جدایی پرکشمکش آنها، کودکان متحمل آسیب روانی می شوند که تا جوانی ادامه می یابد.
در حقیقت براساس این تحقیق، جدایی پرکشمکش پدر و مادر سبب کمبود اعتماد به نفس در فرزندان نوجوان می شود و حتی اگر این فرزندان رابطه حسنه ای هم با هر دو والد خود داشته باشند، برخوردهای والدین باعث می شود که فرزندان اغلب احساس کمبود عزت نفس داشته باشند.
در این مطالعه 800 جوانی که والدین آنها از هم جدا شده بودند، شرکت کردند. پیشتر، از این افراد در 15 سالگی خواسته شده بود که نحوه رفتار والدین خود را پس از طلاق و وضعیت روابط خود را با هر دو آنها تشریح کنند. همچنین از این افراد خواسته شده بود که بگویند آیا والدین خود را تکیه گاه خوبی می دانند، آیا گوش شنوایی برای فرزندان هستند و به آنها ابراز محبت می کنند؟
محققان عزت نفس این کودکان را در سن 18 سالگی طبق شاخص رسمی جهانی اندازه گیری کردند و همچنین از شرکت کنندگان خواستند که میزان احساس عزت نفس و یا بی ثمری در خود را ارزیابی و اعلام کنند که آیا از دستاوردهای خود احساس افتخار و یا شکست می کنند. 
به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی ساینس نوردیک،نتایج تحقیق نشان داد فرزندانی که پدر و مادر آنها اختلاف شدید داشتند، در قیاس با فرزندانی که والدین آنها طلاق تفاهمی گرفته بودند، در سن 18 سالگی دچار کمبود عزت نفس بودند و این تاثیر طولانی مدت است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا