نامزدهای دارویی می توانند گزینه های جدیدی برای کنترل باروری مردان ارائه دهند

برای دهه‌ها، محققان روی کنترل باروری مردانه کار کرده‌اند و مطالعات نشان می‌دهد که تقاضاهایی نیز وجود دارد.

به گزارش سیناپرس همدان، در حالی که نگرانی‌ها در مورد عوارض جانبی و اثربخشی این گزینه‌های دارویی را از بازار دور نگه داشته است، نتایج تلاش‌ها، حرکت رو به جلو را نشان داده است و طبق گزارشی در Chemical & Engineering News، حداقل یکی از این گزینه‌ها پتانسیل تایید در سازمان غذا و داروی ایالات متحده در دهه آینده را دارد.

Gina Vitale می نویسد، یکی از رویکردها برای پیشگیری از باروری مردان شامل استفاده از تستوسترون، به تنهایی یا در ترکیب با سایر هورمون ها، برای جلوگیری از تولید اسپرم است. ژلی با استفاده از این روش در حال حاضر در مرحله آزمایشات بالینی فاز 2 با حداقل عوارض جانبی، تا کنون است. اما روش های هورمونی می توانند اشکالاتی داشته باشند. یک مسئله این است که هورمون‌ها در سراسر بدن عمل می‌کنند و تحمل آن‌ها را برای برخی افراد دشوار یا غیرممکن می‌کنند و به اندازه کافی تولید اسپرم را در همه مصرف‌کنندگان سرکوب نمی‌کنند و برخی از مردان ممکن است تحت درمان با روش های هورمونی نیز باشند. سایر شرکت ها و محققان امیدوارند که روش های غیر هورمونی را توسعه دهند که بتواند این کاستی های بالقوه را دور بزند. برخی از نامزدهای دارویی با هدف قرار دادن پروتئین‌هایی که نقش کلیدی در تولید اسپرم دارند، کار می‌کنند، در حالی که برخی دیگر پروتئین‌هایی را هدف قرار می‌دهند که بعداً در مسیر اسپرم مهم هستند، مانند پروتئین‌هایی که آن را قادر می‌سازد به درستی شنا کند. با این حال، سمیت می تواند برای برخی از روش های غیر هورمونی نگران کننده باشد.

با توجه به نامزدهای دارویی جدید در حال توسعه، بسیاری از افراد در این زمینه معتقدند که نهادهای نظارتی باید علاوه بر سلامت افراد در هنگام انجام ارزیابی خطر برای تایید داروهای جدید، سلامت زوجین را نیز در نظر بگیرند. کارشناسان موافقند که این مسابقه ای نیست که ببینیم کدام یک به خط پایان راه پیدا می کند و آنها می خواهند شاهد فشار گسترده ای برای تایید هر چه بیشتر گزینه ها باشند.

منبع: medicalxpress.com

مترجم: سید سپهر ارومیهء

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا