با کاربرد و مزایای سلول های HEK293 آشنا شوید

سلول‌های کلیه جنینی انسان (HEK293، HEK-293، یا HEK) یکی از رایج‌ترین رده‌های سلولی هستند که برای اهداف تحقیقاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و تنها پس از رده سلولی HeLa در رتبه دوم قرار دارند.
به گزارش سیناپرس همدان، محبوبیت این رده سلولی به دلیل چندین ویژگی مهم مانند نگهداری آسان، استحکام و سهولت انتقال به محیط کشت است.
تاریخچه سلول های HEK293
رده سلولی HEK293 ابتدا در سال 1973 توسط تیمی به رهبری الکس ون دِراب، در لیدن (هلند) از سلول‌های کلیه جنینی، جنین انسان طبیعی تولید شد. این سلول ها پس از ترکیب شدن با DNA آدنوویروس پنجِ بریده شده، ایجاد شدند که منجر به ادغام برخی از ژنوم های آدنوویروسی در کروموزوم انسانی شماره 19 ژنوم سلولِ جنین شد. نام 293 از این واقعیت گرفته شده است که این آزمایش 293ام فرانک گراهام (یکی از پسادکترهای ون دِراب) بود.
در ابتدا تصور می شد که این سلول ها از یک سلول اندوتلیال، اپیتلیال یا فیبروبلاستیک کلیه جنین منشا می گیرند. با این حال، شواهد اخیر در مورد ویژگی‌های سلولی سلول‌های HEK293 به این واقعیت منجر شده است که آنها ممکن است در واقع از یک سلول عصبی کلیه جنینی، منشا گرفته باشند.
به دنبال مطالعات توالی یابی، همچنین مشخص شد که این سلول ها دارای کاریوتیپ بسیار پیچیده ای با کپی های متعدد از کروموزوم ها هستند. به عنوان مثال، این سلول‌ها دارای چهار نسخه از کروموزوم 17 هستند. همچنین مشخص شده است که این سلول‌ها کروموزوم Y ندارند، بلکه دارای سه کروموزوم X هستند، که نشان می‌دهد جنینی که این سلول ها از آن به دست آمده‌اند یک جنین مونث بوده است.
مزایای سلول های HEK293
سلول‌های HEK293 به دلایل مختلف اغلب در تحقیقات مورد استفاده قرار می‌گیرند. اولاً، رشد و نگهداری آنها بسیار آسان است، با قابلیت تکرارپذیری بالا که آنها را نسبت به سایر رده های سلولی ضعیف تر و با رشد آهسته تر به گزینه ی بهتری بدل می کند.
علاوه بر این، آنها در تولید پروتئین، بسیار کارآمد هستند و برای ترانسفکشن در دسترس هستند. از طریق درج ناقل های پلاسمید، ماشین های پروتئینی مصنوعی سلول، می توانند تحت تأثیر قرار گیرند تا پروتئین منتقل شده را با استفاده از اطلاعات ژنتیکی وارد شده بسازد.
کاربرد سلول های HEK293
این سلول ها به طور گسترده در تحقیقات مورد استفاده قرار گرفته اند. به عنوان مثال، آنها برای تجزیه و تحلیل اثر داروها بر کانال های سدیم، برهمکنش بین پروتئین های مختلف و برای تولید پروتئین ها و داروها استفاده شده اند.
به عنوان مثال، این رده سلولی با یک پروتئین فعال C نوترکیب، ترکیب شد، که سپس سنتز و جداسازی شد و بعداً برای درمان سپسیس مورد آزمایش قرار گرفت. بنابراین، این مثال، اثربخشی این رده سلولی را در بیان پروتئین‌های جدید نشان می‌دهد. علاوه بر این، این سلول ها را می توان برای تکثیر ناقل آدنوویروسی استفاده کرد زیرا حاوی چندین ژن آدنوویروسی هستند اما فاقد ژن های خطرناک ویروسی کلیدی (E1 و E2) هستند که ناقل های تولید شده را بسیار ایمن تر می کند.
توسعه مداوم سلول های HEK293
توسعه اخیر منجر به تولید یک نوی خاص از رده سلولی HEK293 به نام HEK 293T شده است. این رده سلولی با کمی تفاوت، حاوی آنتی ژن SV40 Large T است. در نهایت، این بدان معنی است که پلاسمیدهای حاوی SV40 منتقل شده می توانند تحت تکثیر اپیزومی قرار گیرند که میزان تولید پروتئین نوترکیب / رتروویروسی را افزایش می دهد.
منبع: news-medical.net