نقش ایمونوگلوبولین A در آلرژی های غذایی


در مطالعه اخیر Science Translational Medicine نشان می دهند که ایمونوگلوبولین A (IgA) مخصوص غذا، موجود در روده انسان، محافظتی در برابر آلرژی های غذایی ایجاد نمی کند.
به گزارش سیناپرس همدان، آلرژی غذایی، یک مشکل رو به افزایش سلامت عمومی در سراسر جهان، به دلیل تولید غیر طبیعی آنتی بادی های IgE علیه آنتی ژن های غذایی ایجاد می شود. مصرف برخی از محصولات غذایی منجر به آزادسازی هیستامین با واسطه IgE می‌شود که متعاقباً باعث شروع مجموعه‌ای از علائم آلرژیک از جمله بثورات، تورم، استفراغ، اسهال، عوارض تنفسی و قلبی عروقی و به ندرت آنافیلاکسی کشنده می‌شود.
IgA 80 درصد از آنتی بادی های موجود در سیستم گوارشی انسان (GI) را تشکیل می دهد و در تنظیم ترکیب میکروبیوتای روده حیاتی است. علاوه بر این، این تحقیق نشان می‌دهد که آنتی‌بادی‌های IgA مخصوص غذا به آلرژن‌های غذایی متصل می‌شوند و آنها را خنثی می‌کنند، بنابراین منجر به ایجاد تحمل غذایی می‌شوند. با این حال، این فرضیه مبتنی بر شواهد غیر مستقیم و ترکیبی است.
در مطالعه حاضر، دانشمندان پاسخ‌های IgA مخصوص غذا را در نوزادان دنبال می‌کنند و تعیین می‌کنند که آیا آنتی‌بادی‌های IgA روده و پلاسما مخصوص غذا در بدن را برابر آلرژن‌های غذایی محافظت می‌کنند یا خیر.
پاسخ IgA اختصاصی بادام زمینی
نمونه مدفوع جمع آوری شده از 51 نوزاد دارای آلرژیک غیرغذایی برای آنتی بادی های IgA اختصاصی بادام زمینی مورد بررسی قرار گرفت. IgA مدفوع به عنوان یک پروکسی مرتبط برای IgA روده در نظر گرفته می شود.
مشخص شد که نوزادان آلرژیک غیرغذایی IgA قابل تشخیص مخصوص بادام زمینی را در روده تولید می کنند. تجزیه و تحلیل بیشتر نشان داد که این آنتی بادی های IgA ممکن است از مادر به کودک منتقل شوند.
محققان همچنین IgA اختصاصی بادام زمینی در روده را در 512 نوزاد حساس به آلرژن و غیر حساس به بادام زمینی با حساسیت به شیر ویا تخم مرغ یا اگزما با حساسیت به شیر ویا حساسیت به تخم مرغ اندازه گیری کردند. این نوزادان حساس به آلرژن، آنتی بادی‌های IgA مخصوص بادام زمینی در روده خود را تولید کردند. وجود آنتی بادی های IgA روده با وضعیت شیردهی یا قرار گرفتن در معرض خوراکی بادام زمینی ارتباطی نداشت.
نقش محافظتی آنتی بادی های IgA اختصاصی بادام زمینی
نوزادان بدون سابقه بالینی آلرژی به بادام زمینی در مطالعه حاضر برای بررسی وجود آنتی بادی های IgA اختصاصی بادام زمینی در روده و پلاسما مورد مطالعه واقع شدند. در طول دوره پیگیری دو ساله این کودکان غیر حساس، هیچ ارتباط معنی‌داری از IgA اختصاصی بادام‌زمینی روده در ابتدا با IgE اختصاصی بادام‌زمینی و پیامدهای آلرژی بالینی در آزمایش ها مشاهده نشد.
به طور مشابه، IgA پلاسما اختصاصی بادام زمینی در ابتدا با IgE اختصاصی بادام زمینی و آلرژی بالینی در مشاهدات ارتباط نداشت. این مشاهدات نشان می دهد که IgA اختصاصی بادام زمینی در روده و پلاسما هیچ گونه محافظتی در برابر آلرژی بادام زمینی در آینده ایجاد نمی کند.
تجزیه و تحلیل بیشتر نشان داد که نوزادان مبتلا به آلرژی به بادام زمینی سطوح نسبتاً بالاتری از IgA اختصاصی بادام زمینی درپلاسما در ابتدا دارند. علاوه بر این، یک همبستگی مثبت بین IgE اختصاصی بادام زمینی در پلاسما و IgA اختصاصی بادام زمینی در پلاسما و روده در این نوزادان مشاهده شد.
مجموعه جداگانه ای از تجزیه و تحلیل شامل کودکان همراه و بدون آلرژی به بادام زمینی نشان داد که IgA اختصاصی بادام زمینی پلاسما با IgE اختصاصی بادام زمینی پلاسما و آلرژی به بادام زمینی مرتبط است. با این حال، چنین همبستگی برای IgA اختصاصی بادام زمینی روده مشاهده نشد.
علاوه بر این، مشاهده شد که IgA مخصوص بادام زمینی روده اپی توپ های متفاوتی را نسبت به IgE اختصاصی بادام زمینی پلاسما هدف قرار می دهد. علاوه بر این، IgA مخصوص بادام زمینی روده اپی توپ های مشابه بادام زمینی را بدون توجه به وضعیت آلرژی به بادام زمینی هدف قرار می دهد.
پاسخ IgA مخصوص سفیده تخم مرغ
علاوه بر آلرژن بادام زمینی، پاسخ IgA روده به آلرژن سفیده تخم مرغ نیز مورد ارزیابی قرار گرفت. مشابه آلرژن بادام زمینی، تفاوت معنی داری در سطوح IgA مخصوص سفیده تخم مرغ روده بین کودکان همراه با و بدون آلرژی به تخم مرغ مشاهده نشد.
تجزیه و تحلیل بیشتر نشان داد که سطح بالاتر IgA مخصوص سفیده تخم مرغ روده نشانگر تحمل تخم مرغ یا رشد آلرژی به تخم مرغ نیست.
مطالعه حاضر نشان می‌دهد؛ IgA مخصوص غذا نشانگر حساسیت بالینی یا تحمل غذایی نیست. هم کودکان همراه با و هم بدون آلرژی غذایی سطوح قابل تشخیصی از آنتی بادی های IgA مخصوص غذا روده تولید می کنند.
نکته مهم این است که این یافته ها نشان می دهد؛ ویژگی اپی توپ IgA مخصوص بادام زمینی روده بین کودکان همراه با و بدون آلرژی به بادام زمینی تمایز قائل نمی شود.
به طور کلی، نتایج این مطالعه مفروضات قبلی مبنی بر اینکه IgA مخصوص غذا در برابر آلرژی غذایی محافظت می کند، به چالش می کشد.
منبع: www.news-medical.net
مترجم: کیانوش کرمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا