عرضه واکسن زوال عقلی در سه سال آینده

دانشمندان برای مدت ها به دنبال درمانی برای بیماری هایی که به زوال مغزی منتهی می شوند بوده اند. بیماری هایی مانند آلزایمر در دنیای امروزی ما به عنوان یک مشکل رو به رشد به حساب می آیند و به همین دلیل نیز ساخت راهکاری برای درمان آنها می تواند بسیار مفید باشد ولی دانشمندان پا را از این نیز فراتر نهاده و به دنبال ساخت واکسنی برای پیشگیری از این بیماری رفته اند.

بیماری هایی از این دست به واسطه تغییر در فعالیت های مغزی شکل می گیرند و در صورتی که بتوان پروتئین های مربوطه را رد مغز تحت کنترل درآورد، می توان از آنها پیشگیری کرد. حال واکسن طراحی شده توسط دانشمندان به حدی به پیشرفت نزدیک شده است که بر اساس گفته نیکولای پترفسکی که راهبر این تحقیقات بوده است، می توان انتظار داشت که آزمایش آنها بر روی انسان ها تا سه سال دیگر آغاز شود.

پترفسکی درباره این واکسن می گوید: «اگر ما بتوانیم در آزمایش های پاراکلینیکی موفق عمل کنیم، در طول سه تا پنج سال آینده می توانیم راهی مناسب برای ارائه یکی از بزرگ ترین پیشرفت های پزشکی اخیر را هموار ساخته باشیم.» بر اساس گفته این محقق، این واکسن مانند یک کامیون حمل زباله رد مغز بیمار به حرکت در آمده و پروتئین های آسیب دیده به واسطه بیماری را جمع آوری می کند.

حال با ترکیب این فرایند با روش دیگر ارائه شده توسط دانشمندان می توان به کاربردی بسیار عمقی تر دست پیدا کرد و به این ترتیب نه تنها از وقوع آلزایمر و بیماری هایی از این دست پیشگیری کرد، بلکه بتوان آنها را پس از وقوع نیز درمان کرد.