تعریف و اجرای دوره های آموزش مهارتی در تجویز و مصرف منطقی دارو
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: می توان دوره های آموزش مهارتی و حرفه ای مورد نیاز در تجویز و مصرف منطقی دارو را برای دانشجویان تعریف و اجرا کرد.
دکتر ابوالفضل باقری فرد در نخستین سمینار تصمیم گیری مبتنی بر شواهد علمی چالش های دارویی در اقتصاد سلامت و ارائه راهکارها برای آن، گفت: می توان دوره های آموزش مهارتی و حرفه ای مورد نیاز در تجویز و مصرف منطقی دارو را، تعریف و اجرا کرد.
باقری فرد در سخنرانی خود تحت عنوان « نقش آموزش در مصرف منطقی داروها »، ابتدا به تاریخچه آموزش پزشکی در ایران اشاره کرد و گفت: اولین مرکز آموزش علوم پزشکی در کشور، به سال ۱۲۲۸ در دارالفنون برمی گردد و رشد و پیشرفت چشمگیر این بخش از آموزش عالی، سبب شده که هم اکنون ۶۸ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در کشور فعالیت کنند و ۲۵۴ هزار دانشجو در رشته های مختلف علوم پزشکی مشغول به تحصیل باشند.
وی افزود: ۲۱ هزار عضو هیات علمی در مراکز آموزش دولتی و دو هزار عضو هیات علمی در مراکز غیردولتی فعالیت می کنند، ۱۵۰ رشته تخصصی، فوق تخصصی و فلوشیپ در کشور داریم و از حدود هزار بیمارستان کشور، ۲۵۰ بیمارستان آموزشی و تحت نظارت دانشگاه های علوم پزشکی کشورند، ۱۷۶ انجمن علمی و ۲۲ قطب علمی در کشور فعالند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت یادآور شد: اولین دانشکده داروسازی که مربوط به دانشگاه علوم پزشکی تهران است در سال ۱۳۱۳ فعالیت خود را آغاز کرد و هم اکنون ۱۸ هزار دانش آموخته داروسازی و ۱۲ هزار دانشجوی مشغول به تحصیل این رشته در کشور داریم . مقایسه تولید دانش داروسازی در میان کشورهای منطقه نشان می دهد که ایران رتبه اول منطقه را به این لحاظ کسب کرده است.
وی افزود: انتشار مقالات حوزه داروسازی طی سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته و روند صعودی دارد که ۲۸ درصد سهم ما از این بخش در میان کشورهای منطقه و سه درصد در جهان است. براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، کشور ایران، به میزان ۹۶ درصد به داروهای اساسی دسترسی دارد که داروهای کنترل فشارخون جزو پر مصرفترین داروهاست.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه از نظر بیماری ها، بیشترین داروها در بیماری های قلبی و عروقی استفاده می شود، گفت: متاسفانه ارتباط منطقی بین بار بیماری ها با تجویز و مصرف دارو وجود ندارد، ضمن آنکه نیازمند فرهنگ سازی در زمینه تجویز و مصرف منطقی دارو در بسیاری از مناطق کشور هستیم.
باقری فرد با تاکید بر این نکته که نقش همه بخش های جامعه باید در پاسخگویی اجتماعی و در تجویز و مصرف منطقی دارو مورد توجه قرار بگیرد، افزود: هم اکنون ۲۴ دانشکده داروسازی فعال در کشور داریم و هر چند که برنامه آموزش مداوم این رشته بصورت منظم و مرتب اجرا می شود، اما این آموزش ها در کنترل تجویز و مصرف بی رویه دارو، تاثیرگذار نیستند.
وی به ظرفیت بالای انجمن های علمی رشته های گوناگون در حوزه داروسازی اشاره کرد و گفت: انجمن ها که باید بازوی علمی و آموزشی وزارت بهداشت باشند، متاسفانه از ظرفیت آنها استفاده نشده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین به برگزاری دوره های مختلف آموزش مهارتی و حرفه ای در حوزه داروسازی اشاره کرد و تاکید کرد که می توانیم دوره های حرفه آموزی را با توجه به شرایط و نیاز جامعه، تعریف و اجرا کنیم. چرا که باید تمام فعالیت های ما براساس پاسخگویی اجتماعی و نیاز جامعه تعریف شود.
وی، نقش آموزش را در تجویز و مصرف منطقی دارو، تاثیرگذار دانست و افزود: برای تحقق این هدف، « اصلاح تجویز و مصرف مناسب داروها، نیازمند فرایند فرابخشی است» ، « تدوین برنامه ها و سیاستگذاری ها باید براساس اطلاعات و فرایندهای معتبر و علمی باشد » و « آموزش داروسازان جامعه نگر می تواند به مصرف مناسب و کنترل بیماری ها کمک کند و یکی از راهبردهایی است که با کمک دبیرخانه داروسازی، درصدد پیگیری آن هستیم.
No tags for this post.