رسانههای نوین بستری برای افزایش تحرک بدنی!
نداشتن تحرک و فعالیت فیزیکی کافی، موضوعی است که به عنوان «عامل خطر» برای بسیاری از بیمای ها به خصوص بیماری های قلبی شناخته می شود. بنا بر آمارهای سازمان سلامت جهانی، در سال 2005 تعداد 35 میلیون مرگ فقط به دلیل بیماری های غیرواگیر و مزمن نظیر بیماری های قلبی در جهان اتفاق افتاده که 60 درصد از کل مرگ ها را شامل می شده و متاسفانه با ادامه روند فعلی، این میزان تا سال 2020 به 73 درصد افزایش خواهد یافت.
در کشور ما نیز شیوع چاقی و افزایش وزن که به دنبال تغییر سبک زندگی و حاکم شدن زندگی ماشینی و در نتیجه کاهش تحرک افراد به وجود آمده، گریبان بسیاری از مردم بالاخص زنان ایرانی را گرفته است. این در حالی است که با انجام فعالیت های فیزیکی منظم و ارتقای این رفتار بهداشتی، می توان از مضرات جسمی و روحی سبک زندگی معمول این روزها تا حد زیادی اجتناب کرد.
در کشور ما شیوع چاقی و افزایش وزن که به دنبال تغییر سبک زندگی و حاکم شدن زندگی ماشینی و در نتیجه کاهش تحرک افراد به وجود آمده، گریبان بسیاری از مردم بالاخص زنان ایرانی را گرفته است.
در این رابطه پژوهشگرانی از دانشگاه های علوم پزشکی مشهد و کرمان مطالعه ای را انجام داده اند که در آن بر نقش رسانه های نوین نظیر انواع چندرسانه ای ها، اینترنت و تلفن همراه برای ارتقای فعالیت جسمانی زنان ایرانی و در نتیجه بهبود کیفیت زندگی آن ها استفاده شده است.
در این پژوهش که از نوع کارآزمایی میدانی بوده، 180 نفر از زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی شهر کرمان شرکت داشتند. معیارهای ورود این زنان به مطالعه، داشتن سن بالای 18 سال، داشتن تلفن همراه و توانایی استفاده از آن، دسترسی به اینترنت و همچنین توانایی استفاده از کامپیوتر و اینترنت بوده است.
محققین به منظور مداخله در رفتار زنان شرکت کننده در این پژوهش، از مواردی چون سی دی آموزشی تهیه شده بر اساس سرفصل وزارت بهداشت در مورد فعالیت های فیزیکی، سایت آموزشی طراحی شده به همین منظور که دارای محتوا و فیلم های آموزشی بود و همچنین نسخه هایی از فیلم ها که قابل نصب بر روی موبایل بود استفاده نمودند. همچنین شرکت کنندگان علاوه بر این موارد، قابلیت دسترسی به ابزارهای آنلاینی برای چک کردن نمایه توده بدنی (BMI) و الگوی غذایی خود در سایت را داشته و در بخش تالارهای گفتگوی سایت نیز امکان تبادل اطلاعات با سایر شرکت کنندگان را داشته اند.
نتایج این تحقیق نشان می دهد که در زنانی که از منابع چندرسانه ای و درگاه اینترنتی آموزشی استفاده نموده و پیام های کوتاه مربوطه را به طور روزانه دریافت نموده اند، میزان و سطح فعالیت فیزیکی و تحرک بدنی به طرز قابل ملاحظه ای افزایش یافته است.
بر اساس این نتایج، میزان آگاهی و نگرش زنان نسبت به انجام تحرکات بدنی مفید نیز به دنبال استفاده از این ابزارها، افزایش معنی داری یافته و بنا بر اعلام محققین، این امر نشانگر این نکته است که رسانه های نوین مانند اینترنت و نرم افزارهای کامپیوتری و همچنین برنامه های مبتنی بر تلفن همراه، علاوه بر ترغیب زنان به انجام فعالیت های فیزیکی، میزان اطلاعات و نحوه نگرش آن ها را نیز نسبت به این موضوع به شکل موثری افزایش می دهند.
یافته ها حاکی از آن هستند که شاخص توده بدنی (BMI) زنانی که از برنامه اجراشده در طول تحقیق استفاده کرده بودند، به طور معنی داری کاهش یافته، در حالی که این مقدار در زنانی که از این برنامه استفاده نکرده بودند افزایش نشان می دهد.
محققین در انتهای گزارش علمی پژوهشی خود که در نشریه «پایش» وابسته به پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی» منتشر گردیده اشاره کرده اند با توجه به رشد روزافزون رسانه های مجازی و مدرن در جامعه و جایگاهی که این رسانه ها در زندگی روزمره مردم یافته اند، می توان با توسعه راهکارهای کاربرمحور مبتنی بر این رسانه ها، بر رفتار و سبک زندگی مردم تاثیر گذاشته و آن ها را به سمت سالم نمودن شیوه زندگی سوق داد.
نویسنده: محمدرضا دلفیه
با اقتباس از: طهرانی، ه.، قلیان اول، م.، حسنی کبوترخانی، م.، پیمان، ن. و واحدیان شاهرودی، م. 1395. تاثیر مداخله مبتنی بر فناوری های نوین ارتباطی بر ارتقای فعالیت جسمی زنان. پایش، 15(3): 300-293.
No tags for this post.