کشف ارتباط شیرین کننده های مصنوعی و میل به خوردن غذای بیشتر

مطالعات صورت گرفته بر روی انسانها و حیوانات نشان می دهد که مصرف شیرین کننده های مصنوعی می تواند به وضعیت جدیدی منجر شود که در آن بدن احساس گرسنگی کرده و در نتیجه میل به خوردن بیشتر و بیشتر می شود.

این مطالعه جامع توسط محققان دانشگاه سیدنی انجام شده و برای نخستین بار نشان می دهد که چرا چنین واکنش طبیعی در بدن انسانها و حیوانات نسبت به شیرین کننده های مصنوعی روی می دهد.

نتایج این یافته که در ژورنال Cell Metabolism (سوخت و ساز سلولی) منتشر شده به دانشمندان در درک هرچه بهتر این واقعیت کمک می کند که شیرین کننده های مصنوعی چگونه بر مغز تأثیر گذاشته و موجب می شوند که میل به غذا خوردن بیشتر از قبل شود.آنها در بررسیهای خود متوجه سیستم ناشناخته ای در مغز شده اند که شیرینی و محتوای انرژی موجود در مواد غذایی را درک می کند.

به گفته این محققان، پس از آنکه حیوانات آزمایشگاهی برای مدتی طولانی در معرض شیرین کننده مصنوعی «سوکرالوز» قرار می گیرند مشخص شد که میل به خوردن در آنها بیش از هر زمان دیگری می شود.

دانشمندان در بررسیهای خود متوجه سیستم ناشناخته ای در مغز شده اند که شیرینی و محتوای انرژی موجود در مواد غذایی را درک می کند

بررسی های بیشتر نشان داد که درون مراکز درک پاداش مغز، احساس شیرینی با محتوای انرژی در ارتباط است. زمانی که توازن شیرینی نسبت به انرژی بر هم خورده و کف به سمت شیرینی میل می کند، مغز خود را از نو کالیبره کرده و بدین ترتیب کالری کلی مصرفی بدن افزایش می یابد.

منبع: medicalxpress