کشفی امیدوارکننده برای جلوگیری از ابتلا به سرطان مغز استخوان

این محققان که از دانشگاه بیرمنگام و بیمارستانهای سراسر West Midlands در این پروژه حضور دارند نشان داده اند که چگونه وضعیت خاص بدنی و البته بدون علائم می تواند به سرطان خون منجر شود.

آنها کشف کرده اند تغییراتی در مغز استخوان که برای ابتلا به سرطان مورد نیاز است در این وضعیت خاص دیده می شود. این یافته نتایج خوشحال کننده ای داشته است زیرا حالا می توان از تازه ترین درمانهای پزشکی برای در نطفه خفه کردن این نوع از سرطان بدخیم استفاده کرد.

جزئیات این مطالعه جامع که با حمایت بنیاد خیریه سرطان خون Bloodwise انجام شده در ژورنال تخصصی Leukemia منتشر شده است.

سرطان مغز استخوان هرگز به سایر اندامها سرایت نمی کند. این بدان معناست که این سلولهای سرطانی برای زنده ماندن به سایر سلولهای موجود در مغز استخوان نیاز دارند

سرطان مغز استخوان سلولهای پلاسمای خون را تحت تأثیر قرار می دهد. آمارها نشان می دهد که سالانه تنها در بریتانیا بیش از 4 هزار تن تحت درمان این نوع سرطان قرار می گیرند اما کمتر از نصف آنها این شانس را دارند که تا بیش از 5 سال پس از تشخیص بیماری زنده بمانند. حالت تهوع، کم خونی و وارد آمدن آسیبهای استخوانی دردآورد از جمله علائم این بیماری محسوب می شود.

سرطان مغز استخوان معمولا از وضعیت خوش خیم موسوم به MGUS آغاز می شود که معمولا در افراد سالمند رایج تر است. در حال حاضر 7 درصد افراد بالای 85 سال مبتلا به MGUS هستند. سرطان مغز استخوان هرگز به سایر اندامها سرایت نمی کند. این بدان معناست که این سلولهای سرطانی برای زنده ماندن به سایر سلولهای موجود در مغز استخوان نیاز دارند.

حالا این محققان به این نتیجه رسیده اند که در رفتار سلولهای تشکیل دهنده بافت مغز استخوان تغییراتی ایجاد شده و بدین ترتیب شرایط مساعدتری را برای تداوم حیات سلولهای سرطانی ایجاد می کنند. اکنون می توان با درمان این وضعیت از ابتلا به سرطان مغز استخوان جلوگیری نمود.

منبع: medicalxpress

مترجم:مهدی پیرگزی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا