بازسازی مغز کودک 17 هزار ساله در ایتالیا

در پی کشف بقایای اسکلتی متعلق به دوران پارینه سنگی در محوطه باستانی گروتا دل رومیتو، پژوهشگران با بقایای بدن یک پسر نوجوان دوازده ساله رو به رو شدند که در حدود 17 هزار سال پیش در این منطقه زندگی می کرده است. نوع جمجمه و ساختار استخوان کاسه سر وی به گونه ای سالم باقی مانده بود که به پژوهشگران امکان بازسازی ساختار مغز وی را داده و به این ترتیب تیمی از پژوهشگران ؛ پروژه ای ویژه را آغاز کردند که هدف اصلی آن بازسازی و ترسیم مدل مغز وی اعلام شده است.

این پسربچه هنوز در سن رشد قرار داشته و استخوان های وی هنوز نرم بودند. این موضوع سبب شده است که با توجه به شرایط خاصی که جمجمه این کودک پس از مرگ وی در آن قرار داشت، مغز بر استخوان داخلی سر فشرده شده و به تدریج نقش ساختار بیرونی مغز روی بخش های داخلی جمجمه باقی بماند که این نقوش با کمک اسکنر های سه بعدی ترسیم و بازخوانی شده و دانشمندان امیدوارند که با تکمیل این پروژه و مقایسه ساختار مغز این نوجوان 17 هزار ساله با انسان های امروزی، آن ها را مورد مطالعه قرار دهند.

 در همین رابطه پرفسور فابیو مارتینی از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی و استاد دانشگاه فلورانس اعلام کرد: این پسربچه هنوز در سن رشد قرار داشته و استخوان های وی هنوز نرم بودند. این موضوع سبب شده است که با توجه به شرایط خاصی که جمجمه این کودک پس از مرگ وی در آن قرار داشت، مغز بر استخوان داخلی سر فشرده شده و به تدریج نقش ساختار بیرونی مغز روی بخش های داخلی جمجمه باقی بماند که این نقوش با کمک اسکنر های سه بعدی ترسیم و بازخوانی شده و دانشمندان امیدوارند که با تکمیل این پروژه و مقایسه ساختار مغز این نوجوان 17 هزار ساله با انسان های امروزی، آن ها را مورد مطالعه قرار دهند. این موضوع به ویژه در بخش هایی از مغز که مسئول شکل دهی روابط اجتماعی و هماهنگی و گفتار است ، اهمیت ویژه ای دارد.

بر اساس یافته های باستان شناسان مشخص شد که غار گراتا دل رومیتو در فاصله زمانی 23 هزار سال پیش تا ده هزار ساله توسط اجداد هومو ساپینس ما مورد استفاده قرار گرفته بود. این محوطه باستانی یکی از مهمترین سایت های دوران پارینه سنگی در اروپا محسوب شده و شواهد بسیار زیادی از سکونت انسان و فعالیت های وی مانند ساخت ابزار؛ ترسیم نقوش دیواری و تدفین در این محوطه باقی مانده است که مطالعه این آثار به کارشناسان در ترسیم دوران پیش از تاریخ زندگی بشر در قاره اروپا کمک می کند.

 منبع: archaeology

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا