آیا ننوشیدن آب پس از ورزش کار درستی است؟

بسیاری از ما در باشگاه های ورزشی با افراد مختلفی روبرو می شویم که تئوری های مختلفی درباره نحوه مصرف آب و ارتباط آن با سلامت بدن را به ما ارائه می کنند. یکی از همه گیر ترین نظریه ها نیز این است که نباید بلافاصله پس از اتمام ورزش برای خوردن آب اقدام کرد. با این وجود باید گفت که این افراد با ارائه این تئوری، رسما سلامت خود و شما را به خطر انداخته اند.

در طول ورزش های نسبتا سنگین، بدن انسان شروع به تعریق می کند و این تعریق به صورت کاملا ساده و بدیهی می تواند منجر به کاهش میزان آب موجود در بدن انسان شود. این میزان آب را می توان با نوشیدن آب پس از اتمام تمرینات جبران کرد

در حقیقت امر دانشمندان معتقدند که چنین نظریه ای به هیچ عنوان جایگاهی علمی ندارد و به همین دلیل نیز نباید به آن به عنوان یک روش برای کمک به اثربخشی ورزش نگاه کرد. در واقع باید گفت که بدن انسان پس از اتمام ورزش های سنگین و نیمه سنگین، به صورت مستقیم نیاز به نوشیدن آب خواهد داشت زیرا در اختیار نداشتن آب کافی برای عضلات بسیار خطرناک به حساب می آید.

دکتر چانداک در این باره می گوید که در طول ورزش های نسبتا سنگین، بدن انسان شروع به تعریق می کند و این تعریق به صورت کاملا ساده و بدیهی می تواند منجر به کاهش میزان آب موجود در بدن انسان شود. این میزان آب را می توان با نوشیدن آب پس از اتمام تمرینات جبران کرد و به همین دلیل نیز زمانی که تمرین شما به پایان می رسد، وقت مناسبی برای نوشیدن آب است.

البته این فرد یادآور می شود که یک نکته مهم در این میان وجود دارد که باید آن را رعایت کرد: استفاده از آب یخ بلافاصله پس از ورزش می تواند بسیار خطرناک باشد. در صورت نوشیدن آب یخ پس از اتمام ورزش، دستگاه گوارشی و برخی از اعضای بدن شما به صورت ناگهانی با شوک روبرو می شوند و همین امر نیز می تواند موجب ایجاد درد در بدن و همچنین دردهای معده و سیستم گوارش شود.

منبع: thehindu

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا