رکورد ذخیره سازی اطلاعات با DNA شکسته شد

محققان شرکت مایکروسافت و دانشگاه واشنگتن اعلام کردند که 200 مگابیت اطلاعات را بر روی رشته های DNA سنتزی ذخیره سازی کرده اند تا بدین ترتیب رکوردی تازه در این زمینه برجای گذاشته باشند.

محققان به جنبه های مختلف این دستاورد اشاره کرده و می گویند که نه تنها میزان اطلاعات ذخیره سازی شده به این روش مهم بوده بلکه توانمندی در کدگذاری و رمزگشایی از آنها بر روی ساختارهای DNA از اهمیت زیادی برخوردار است. از آن گذشته باید به فضای بسیار محدودی که این ذخیره سازی در آن صورت گرفته نیز توجه کرد.

محققان این دستاورد را گامی بلند به سوی دستیابی به پیشرفته ترین تکنیکهای ذخیره سازی اطلاعات عنوان می کنند

داگلاس کارمن از محققان شرکت مایکروسافت می گوید: به محض اینکه داده ها کدگذاری می شوند، فضایی را اشغال می کند که بسیار کوچکتر از نوک مداد است. نکته مهم دیگر طول عمر قابل توجهی ذخیره سازی به این روش است به طوریکه داده های ذخیره سازی شده بر روی ساختارهای DNA حتی در شرایط سخت محیطی تا نصف 500 سال دوام خواهد داشت. محققان این دستاورد را گامی بلند به سوی دستیابی به پیشرفته ترین تکنیکهای ذخیره سازی اطلاعات عنوان می کنند.

مایکروسافت در بیانیه ای اعلام کرد: به این تجسم دیدنی فکر کنید که طی آن حجم عظیمی از اطلاعات تا آن حد فشرده سازی می شود که فضایی به اندازه چند حبه قند را اشغال می کند. از آن گذشته حجم عظیم اطلاعات قابل دسترسی در اینترنت را نیز می توان به این روش در فضایی به اندازه یک جعبه کفش جاسازی کرد.

محققان به استفاده از DNA برای ذخیره سازی داده ها به عنوان روشی امیدوارکننده نگاه می کنند زیرا بدین ترتیب امکان غلبه بر بسیاری از محدودیتهای فنی وجود خواهد داشت.

منبع: computerworld

مترجم:مهدی پیرگزی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا