شایسته سالاری فقط در کلمه خلاصه شده است

پروفسور مجتبی زارعی دانشیار دانشگاه اکسفورد  درادامه به خبرنگار سیناپرس گفت: ارزیابی این طرح توسط وزارت بهداشت و تایید به تصویب معاونت علمی ریاست جمهوری نیز رسید و بودجه 10میلیون دلاری برای آن در نظر گرفته شد و قرار بر این شد تا طرح مرکز ملی نقشه برداری مغز به عنوان یک طرح ملی در دانشگاه تهران اجرایی گردد که متاسفانه دانشگاه تهران نتوانست به تعهداتش عمل کند .در نهایت پس از تغییر دولت با روی کار آمدن معاونت جدید علمی و فناوری ریاست جمهوری و شکل گیری ستاد علوم شناختی  این اعتبار در آنجا هزینه شد واین پروژه را بدون آنکه به من اطلاع دهند و در جریان قرار بگیرم به آنها سپردند.

این استاد نورولوژی و نوروساینس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان داشت: بنابراین با گرفتن بودجه مرکز نقشه‌برداری مغز از ما و انتقال آن به ستاد علوم‌شناختی، مسیر اهداف ما منحرف شد . هم اکنون این بودجه صرف خرید MRI شده و در زیر زمین دانشگاه فنی  ومهندسی دانشگاه تهران گذاشته شده است که هیچ بیماری را خدمت نمی‌دهد و فقط برای کارهای تحقیقاتی مهندسین به کار می‌رود.

پروفسور زارعی تصریح کرد: بنابراین ما از این بودجه محروم شدیم کما اینکه بودجه‌های دیگری از برنامه بودجه به مبلغ 5میلیارد دلار دیگر به ما تعلق گرفت ولی آن بودجه نیز توسط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضبط شد که علت آن را باید از رئیس دانشگاه آقای دکتر پیوندی پرسید که کجا خرج شده است .عملا ما بین معادلات سیاسی فروخته شدیم.زمانی که بودجه ای آورده می شود و دانشگاهی نمی تواند آن را در پروژه مربوطه مدیریت و هزینه کند مشکل مدیریتی وجود دارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما فعلاً کارهایمان را متوقف نکردیم و با دانشمندان خارجی در حال تحقیق هستیم ولی مسئله‌ای که دردناک است این است که می‌توان با این تکنولوژی به بیماران مصروع که مهمترین گروه هدف هستند خدمات مستقیمی ارائه دهیم.

مشاور سابق معاونت تحقیقات و فنآوری وزارت بهداشت همچنین افزود: متاسفانه در قسمت های مختلف دانشگاه و حتی  مملکت افراد سودجو ، فرصت طلب و نالایقی وجود دارند و به سیستم رسوخ کرده اند و این مسئله اجتناب ناپذیر است درحالی که جایگاه افرادی که دارای شایستگی لازم هستند توسط این افراد گرفته شده است .البته این بدان معنا نیست که دیگر علمیون دراین کشور وجود ندارند و کاری نمیکنند اما جایی برای آنها در سیستم نیست.

پروفسور زراعی گفت: آنچه که ما به آن شایسته سالاری می گوییم تنها در یک کلمه خلاصه شده است و قانونی وجود ندارد که ضمانت شایسته سالاری باشد.به عنوان مثال حقوق های نجومی نشان میدهد عده ای افراد نالایق برسرکار گذاشته شده اند و تخلف کرده اند .سوال اینجاست که چه کسانی اینها را وارد سیستم کرده اند. پیداست که خود آن افراد نیز نالایق بوده اند.در نتیجه در سیستمی که این گونه تعارضات وجود داشته باشد نخبه پروری را نمیتوان اجرا کرد.کماینکه علی رغم دستورات مقام معظم رهبری اتفاق خاصی در خصوص نخبه پروری شکل نگرفته است.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی عنوان کرد:‌بنیاد نخبگان و استعداد های درخشان تاسیس شدند و کارهای جزیی در انها انجام شد اما اینها هیچ کدام اساسی و عمقی نبوده است و مسائل اصلی را هدف نگرفته اند.تازمانی که جوان نخبه ای نتواند رشد کند نخبه پروری چگونه می خواهد شکل بگیرد؟

این دانشیار دانشگاه اکسفورد در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار سیناپرس گفت: طرح پزشک پژوهشگر در وزارت بهداشت یکی از طرح هایی بود که میتوانست دراین راستا کمک بسیاری باشد اما به راحتی به آن صدمه زدند و اگر دکتر ملک زاده پای ان نمی ایستادند تا امروز همین پزشک پژوهشگر هم وجود نداشت.بنابراین تازمانی که ارتباطات قوم و خویشی وجود دارد و سیستم  و نظام نخواهد شایسته سالاری را حاکم کند امکان تصحیح سیستم آکادمیک وجود ندارد.

تا زمانی که ارتباطات قوم و خویشی وجود دارد و سیستم  و نظام نخواهد شایسته سالاری را حاکم کند امکان تصحیح سیستم آکادمیک وجود ندارد.

وی درپاسخ به اینکه در حوزه نورولوژی و نوروساینس در چه سطی قرار داریم ،گفت:ازکشورهای همسطح خودمان در این حوزه به خصوص در بحث تحقیقات عقب هستیم زیرا انگیزه برای تحقیق و کارهای بنیادی و کیفی نیز ازبین رفته است.آن هم به دلیل عدم وجود عدالت اجتماعی در کشور است که تحقیق و آموزش کشته می شود. وقتی دراجرای طرح تحول سلامت یک پزشک و استادان دانشگاه های علوم پزشکی می‌تواند کسب درآمد بالایی از طریق ارائه خدمات پزشکی داشته باشد و یک محقق در آزمایشگاه نمی تواند با تحقیق و پژوهش چنین درآمدی کسب کند،چرا باید به دنبال پژوهش بروند؟

این استاد نورولوژی و نوروساینس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص مرکز ملی نقشه برداری در دانشگاه شهید بهشتی ،گفت: این مرکز عملا منحل است، زیرا محققی در دانشگاه شهید بهشتی وجود ندارد و من و چند همکار دیگرم سعی میکنیم به دانشجویان آموزش هایی بدهیم.

پروفسور زراعی افزود: در هر حال علف های هرز و سمی همیشه غالب هستند.اما باید این را گفت که شاید اتاقها را بگیرند طرح ها را ببرند،اما به عقیده من دانشگاه جایی است که دانشمند درآنجا نشسته باشد.

وی در خصوص آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز نیز گفت:به عقیده من و بسیاری از افراد آزمایشگاه نقشه برداری مغز به جایی نخواهد رسید زیرا فقط اتاق و ساختمان و دستگاه مهم نیست آنچه که اهمیت دارد متخصص این حوزه است .باید گفت هیچ جای دنیا آدمهای درست خود را نمیفروشند.

 

گزارش: فرگل غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا