اختصاص 200 میلیون دلار به صندوق نوآوری و شکوفایی در سال جاری

دکتر بهزاد قره یاضی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به عزم جدی دولت بر حمایت از شرکت های دانش بنیان، اظهار کرد: هم اکنون شرکت های دانش بنیان از مراجع متعددی مورد حمایت قرار می گیرند که در راس آنها صندوق نوآوری و شکوفایی قرار دارد. تمام اعتبارات این صندوق در دولت یازدهم تخصیص پیدا کرده و تا امروز به بیش از 1600 میلیارد تومان بالغ شده است. امسال هم 200 میلیون دلار که با احتساب نرخ دولتی معادل 600 میلیارد تومان است، به اعتبارات این صندوق افزوده خواهد شد و در سال آینده قطعا میزان اعتبارات تخصیص یافته به 3000 میلیارد تومان می رسد.

رییس امور پژوهش و فناوری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور افزود: تعداد شرکت های دانش بنیان در ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم تنها 55 شرکت بود که الان به 2600 شرکت رسیده است. این نشان دهنده عزم جدی دولت برای حمایت از این شرکت ها و نیز کمک گرفتن از آنهاست.

وی تصریح کرد: اکثر شرکت های دانش بنیان در حال حاضر شرکت های نوپا هستند اما بالاخره باید از یک جا این کار آغاز می شد. با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در ارتباط با اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی، حرکت دولت در جهت تحقق منویات ایشان است و التزامی که دولت به این امر دارد، باعث می شود که حمایت ها گسترده از پیش باشد.

قره یاضی از اهتمام دولت به افزایش بودجه پژوهش خبر داد و تاکید کرد: برای اولین بار در طول تاریخ جمهوری اسلامی ایران، سهم تحقیق از تولید ناخالص داخلی در سال 1395 مطابق قانون بودجه به بالای یک درصد رسیده است و این یک تحول بزرگ است. اگر این سهم تخصیص هم بیابد، شاهد یک شکوفایی خارق العاده در زمینه پژوهش خواهیم بود. اگرچه پیش بینی ما حاکی از آن نیست که این موضوع قابلیت تحقق داشته باشد اما باید به سمت تحقق حداکثری این هدف حرکت کنیم و من یقین دارم که ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی و کل اجزای دولت اراده خاصی دارند که این یک درصد محقق شود.

رییس امور پژوهش و فناوری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با اشاره به عدم تکلیف دولت به اختصاص بودجه یک درصدی پژوهش در قانون، خاطرنشان کرد: بر اساس قانون، دولت مجاز شده که از اعتبارات دستگاه ها کسر کند و به امر پژوهش اختصاص دهد. طبیعتا غیر از این هم نمی شد کاری کرد. ما دستگاه هایی مثل آموزش و پرورش داریم که نیازمند رسیدگی جدی هستند. دستگاه های دفاعی داریم که کارشان به هیچ عنوان تعطیل بردار نیست. ما نمی توانیم به صورت تکلیفی از اعتبارات آنها کسر کنیم. لذا دولت مجاز شده که در صورت امکان و تخصیص 100 درصدی اعتبارات این دستگاه ها، یک درصد از بودجه آنها را برای پژوهش کسر کند اما اگر به هر دلیلی درآمد ما دچار خدشه شود، طبیعی است که دولت نمی تواند از جای دیگر بردارد و به تحقیقات اختصاص دهد.  

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا