متخصصین اروپایی در حال کار بر روی پروژه پرفورمنس برای تغذیه افراد سالخورده

متخصصین اروپایی در حال کار بر روی پروژه پرفورمنس (غذای شخصی‌سازی شده برای تغذیه مشتریان سالخورده) هستند که در آن از فناوری چاپ سه بعدی برای ساخت غذای سهل‌البلع (با قابلیت قورت دادن آسان) و مغذی برای افراد سالخورده استفاده می‌شود. فناوری چاپ سه بعدی در صنعت غذایی پیشرفت های بسیاری کرده و تلاش های محققین در راستای هرچه طبیعی تر این غذاها ادامه دارد و در این پروژه به نتایج خوشایندی رسیده اند.

غذای چاپ سه بعدی ‌شده برای بیماران مبتلا به اختلال بلع - فردانما - آینده صنعت غذایی (۱)

مطالعات نشان می‌دهد که ۶۰ درصد بیماران و سالمندانی که در خانه سالمندان زندگی می‌کنند از عسرالبلع (اشکال در بلع غذا) رنج می‌برند، بنابراین این بیماران مجبورند تا غذای پوره شده بخورند. غذای چاپ سه بعدی که ساختاری نرم و پوره شده دارند، به کمک چاپگر سه‌بعدی فودجت تولید می‌شوند و از لحاظ مزه و ساختار همانند غذای واقعی هستند در حالی که مواد مغذی لازم نیز به آنها اضافه شده است. هر غذا به صورت الگوریتمیک سازماندهی شده تا مواد مغذی مورد نیاز هر بیمار به صورت ویژه و در بازه زمانی هفتگی تأمین شود. در بلندمدت پرفورمنس به دنبال این است تا تمام زنجیره تأمین غذا از تولید تا غذای آماده برای خوردن را پوشش دهد.

غذای چاپ سه بعدی و اقبال بیماران

غذای چاپ سه بعدی ‌شده برای بیماران مبتلا به اختلال بلع - فردانما - آینده صنعت غذایی ۲

غذای چاپ سه بعدی در حال حاضر در چندین خانه سالمندان استفاده شده و مورد اقبال بیماران قرار گرفته است. ۵۴ درصد بیماران ساختار غذا را خوب توصیف کرده‌اند و ۴۳ درصد از آنها وقتی پای مشکلات بلع و جویدن به میان می‌آید، غذای پرفورمنس را انتخاب می‌کنند. اگرچه هنوز تا عرضه عمومی این محصولات به بازار راه زیادی وجود دارد اما هماهنگ کننده این پروژه- متیاس کوک- مطمئن است که آنها تا چند سال آینده بازار را تصاحب خواهند کرد زیرا تعداد سالمندان در کشورها رو به افزایش است و این ایده یکی از نیازهای حیاتی آنها را برطرف می کند.

منبع:فردانما

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا