پایانی دراماتیک در انتظار کاوشگری تاریخ ساز

اگر قرار باشد مأموریتهای ناسا را رتبه بندی کنیم، سفر کاوشگر جونو به مشتری در زمره تاریخی ترین آنها قرار می گیرد. در این گزارش به طرح نکاتی مهم و خواندنی درباره این مأموریت پرداخته ایم.

کاوشگر جونو پس از سفری 5 ساله حالا پشت دروازه مشتری رسیده و قرار است ساختار و تکامل بزرگترین سیاره منظومه شمسی را مورد بررسی دقیق قرار دهد. بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته، جونو به مدت یک سال و درحالی که در معرض شدیدترین پرتوهای مربوط به محیط مشتری قرار دارد مجموعه ای از اندازه گیری های دقیق را انجام دهد.

اسکات بولتون از دانشمندان اصل مأموریت جونو در انستیتو تحقیقات جنوب غرب واقع در سن آنتونیو می گوید: مشتری سیاره ای در منظومه شمسی محسوب می شود که همه چیز درباره آن «شدید» است.

این مأموریت اهداف مختلفی را دنبال می کند که یکی از آنها آگاهی از این موضوع است که چه میزان آب در دل مشتری وجود دارد. از طریق چنین بررسی مهمی می توان به میزان آب موجود در دورانهای ابتدایی منظومه شمسی پی برد. همچنین نقشه برداری از داخل این سیاره و اتمسفر آن از دیگر اهداف این مأموریت عنوان شده است.

کاوشگر جونو در قالب مأموریتی یک ساله کار خود را آغاز می کند که البته امکان تمدید یک ساله آن وجود دارد. اما بعید به نظر می رسد که این کاوشگر بیش از این به حیات خود ادامه دهد زیرا باید در معرض پرتوهای شدید محیط این سیاره قرار بگیرد.

تنها کافی است به این نکته توجه داشته باشیم که میدان مغناطیسی این سیاره حدود 20 هزار بار قدرتمندتر از میدان مغناطیسی زمین است و در این میان این کاوشگر جونو است که به تنهایی باید در برابر انبوهی از ذرات باردار بسیار قدرتمند که با سرعت نور حرکت می کنند تاب تحمل داشته باشد.

رایانه اصلی این کاوشگر از حافظه فلش 256 مگابایتی بهره می برد که حتی در شرایط اضطراری کار ذخیره سازی اطلاعات را به بهترین کیفیت ممکن انجام می دهد. همچنین این رایانه دارای حافظه DRAM 128 مگابایتی است.

مرگ کاوشگرجونو دراماتیک خواهد بود زیرا ناسا تصمیم گرفته که در پایان این مأموریت، آن را در قالب یک مانور 5.5 روزه روانه اتمسفر مشتری کرده تا در آنجا نابود شود

یادمان باشد جونو از حیث رسیدن یک فضاپیمای خورشیدی به نقاط دوردست منظومه شمسی یک رکورددار است. این کاوشگر در ماه ژانویه به فاصله 793 میلیون کیلومتری خورشید رسید تا بدین ترتیب رکورد کاوشگر روزتا را نیز شکسته باشد.

این کاوشگر برای اینکه موقعیت پایداری داشته باشد همواره در حال چرخش به دور خود خواهد بود. این همان استراتژی قدیمی است که ناسا در خصوص کاوشگرهای تاریخ ساز «پایونیر» نیز به کار گرفت.

ناسا اعلام کرده که این کاوشگر طی مدت سه ماه به مدار نهایی خود خواهد رسید.

و اما مرگ جونو! بر اساس برنامه ریزیهای از قبل صورت گرفته، سرنوشت این کاوشگر با مرگی دراماتیک پایان می یابد. دانشمندان ناسا با در نظر گرفتن این احتمال که شاید ارگانیسمهای بسیار ریزی از زمین به همراه این کاوشگر راهی مشتری شده باشند تصمیم گرفته اند که در پایان این مأموریت، جونو را در قالب یک مانور 5.5 روزه روانه اتمسفر مشتری کنند تا در آنجا نابود شود. بر این اساس مأموریت کاوشگر جونو در اکتبر سال 2017 پایان می یابد هر چند امکان بیشتر شدن آن نیز وجود دارد.

منبع: space

مترجم:مهدی پیرگزی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا