طلاق می تواند منجر به اختلالات قلبی شود

مطالعات جدید نشان می دهد که عوارض روحی  در افرادی که طلاق برایشان بسیار دردآور بوده و باعث شود در خوابشان اختلال ایجاد شود، معمولا  ابتلای به فشار خون را به همراه داشته باشد که خود این موضوع می تواند دلیل فرا رسیدن مرگ زودهنگام باشد.

به نظر می رسد که تاثیرات ضربه شدید روحی بر اثر طلاق  طی ده روز یا چند هفته پس از دوره تحمل جدایی  در صورت عدم بازگشت فرد به حالت عادی ، یک اثر بد انباشته بر جای گذاشته  که می تواند  موجب ابتلای فرد به فشارخون در زمان استراحت شود.

دکتر دیوید اسبارا به همراه دیگر پژوهشگران دانشگاه آریزونای ایالات متحده امریکا تحقیقات جدیدی در رابطه با عوارض روحی پس از طلاق انجام دادند. آن ها در این مطالعات دریافتند در صورتی که فردی در چند ماه اولیه پس از طلاق، از خواب عادی برخوردار نباشد در واقع در حال طی کردن فرایند تنظیم موقعیت جدید است و اگر این دوره پس از چند ماه ادامه داشته باشد، ممکن است که این علائم نشان دهنده ابتلای فرد به افسردگی بوده و یا این که می تواند مشکلات سلامتی پس از طلاق را به همراه داشته باشد.

دکتر اسبارا  در این باره توضیح می دهد، پژوهشگران دریافتند که تغییرات فشار خون در هنگام خواب با مشکلات خواب ناشی از رویدادهای رخ داده طی سه ماه پیش از آن مرتبط است. در حقیقت ممکن است که مشکلات خواب اولیه افزایش فشار خون را در طول مدت استراحت به همراه داشته باشد. او در ادامه اظهار داشت به نظر می رسد که تاثیرات ضربه شدید روحی بر اثر طلاق  طی ده روز یا چند هفته پس از دوره تحمل جدایی  در صورت عدم بازگشت فرد به حالت عادی ، یک اثر بد انباشته بر جای گذاشته  که می تواند  موجب ابتلای فرد به فشارخون در زمان استراحت شود. قابل ذکر است که این افزایش فشار برای کسانی که به بیماری فشار خون مبتلا هستند به آرامی صورت می گیرد. پژوهشگران در تحقیقات خود پی بردند که در این شرایط ممکن است سیستولیک (حد بالا) خون فرد در حدود 6 واحد افزایش پیدا کند که بسیار خطرناک است . 

لازم به ذکر است که فشار خون بالا یک وضعیت پزشکی است که در آن فشار وارد شونده بر دیواره رگ ها و فشار جریان خون از یک حد نرمال بالاتر می رود که در اثر آن قلب برای به گردش درآوردن خون متحمل کار و پمپاژ بیشتری می شود.  در صورتی که فشار خون بالا درمان نشود، ممکن است به سرخرگ ها آسیب زده و اندام حیاتی بدن را در وضعیت خطرناک قرار دهد. فشار خون بر دو نوع سیستولیک و دیاستولیک تقسیم و نام‌ گذاری شده  که گاهی با نام حد بالا و حد پایین نیز شناخته می ‌شود. فشار خون سیستولیک٬  فشار موجود در هنگامی‌ است که ماهیچه قلب به طور کامل منقبض شده و خون را به درون سرخرگ یا شریان فرستاده باشد و در مقابل٬ فشار خون دیاستولیک به زمانی گفته می شود  که قلب در حالت استراحت بین دو ضربان به سر می ‌برد و خون به واسطه فشار درون رگ‌ ها و دریچه‌ های درون‌ وریدی در حال بازگشت به قلب و پر کردن بطن راست است.

دکتر کندرا کریتش در رابطه با افرادی که مساله طلاق در زندگیشان در حال وقوع است توصیه می کند که در صورتی که مشکلات خواب پس از طلاق برای آن ها ادامه دار باشد ، بهتر است که برای رفتار درمانی شناختی اقدام کنند و در پی آن به تنظیم برنامه روزانه و برخورداری از خواب سالم و استراحت کافی بپردازند تا دچار مشکلات سلامتی پس از آن نشوند .

شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در مجله روان شناسی سلامت (Health Psychology) منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا