شبیه‌سازی حس درد در محیط آزمایشگاهی

توسعه درمان‌های جدید برای یک بیماری کار ساده‌ای نیست و پزشکان در تلاشند که هر چه زودتر به درمان‌های جدید برای بیماری‌ها دست یابند. این نوع از آزمون و خطاها بسیار زمان‌بر است ولی گاهی اوقات بیماران زمانی ندارند که برای دستیابی به موفقیت‌های بزرگ بعدی صبر کنند. به همین دلیل داشتن یک مدلی که بتوان با خیال راحت بر روی بدن انسان مطالعه کرد، ایده آل به نظر می‌رسد.

شما می‌توانید بسیاری از آزمایشاتی که نمی‌توانید بر روی یک انسان انجام دهید را بر روی یک ظرف آزمایشگاهی انجام دهید. در حال حاضر یک ظرف آزمایشگاهی می‌تواند درد را احساس کند. نتایج پژوهشی که اخیراً منتشر شده، نقطه اوج تحقیقات چند ساله محققان می‌باشد. این پروژه در اصل با سلول‌های بنیادی جنینی به دست آمده از جنین انسان آغاز شد. این سلول‌ها یکپارچه هستند، بدین معنی که پتانسیل این را دارند که به هر نوع سلولی در بدن انسان تبدیل شوند. با این حال تیم محقق تصمیم گرفته است که این سلول‌ها را طی مراحل مختلف رشد و نمو، تا تبدیل شدن به سلول‌های بالغ دریافت کند.

تیم‌های مختلفی، تحقیقاتی را در مورد سلول‌های بنیادی انجام داده بودند که تحقیقات آنها در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است. سلول‌های بنیادی پرتوان القا شده، تبدیل به سلول پوستی منظم می‌شوند که این سلول‌های پوستی فیبروپلاست نامیده می‌شوند.  محققان می‌توانند با دستکاری سلول‌ها، زمان ژنتیکی آنرا به عقب برگردانند که این کار به آنها اجازه می‌دهد که یک نوع سلول کاملاً متفاوت را ایجاد کنند. محققان با استفاده از سلول‌های فیبروپلاست‌های دریافتی از موش و انسان، تمام مراحل تبدیل سلول‌های جنینی به سلول‌های عصبی حسگر درد را ارزیابی کرده‌اند. نکته مهم در این پژوهش کشف عوامل جدید نسخه‌برداری بود که باعث شد سلول‌ها پروتئین‌های ضروری مختلفی را در بخش‌های مختلفی تولید کنند.

سلول‌های عصبی ایجاد شده توسط محققان دقیقاً رفتاری شبیه سلول‌های عصبی انسان دارد و این سلول‌های عصبی جدید می‌توانند کوچکترین درد را تشخیص دهند و از همه مهمتر اینکه می‌توانند سیگنال‌های دقیقتری از دردهای مزمن و یا التهاب‌ها را دریافت کنند. این پژوهش نه تنها می‌تواند برای این تحقیقات مورد استفاده قرار گیرد، بلکه می‌تواند برای مدلسازی بیماری‌های انسان مورد استفاده قرار گیرد و سایر محققان نیز می‌توانند برای درک بهتر بیماری‌های انسانی و تجزیه و تحلیل آن از نتایج این پژوهش استفاده کنند.