برندگان «جایزه مخترع اروپا» انتخاب شدند

این جایزه که مراسم اعطای آن امسال در لیسبون پرتغال برگزار شد نخستین بار در سال 2006 و به ابتکار اداره ثبت اختراعات اروپا (European Patent Office) راه اندازی شد و حالا با گذشت یک دهه از پا گرفتن آن به یکی از معتبرترین جوایز علمی اروپا و دنیا تبدیل شده تا جایی که شرکت کنندگانی از خارج از مرزهای قاره سبز هم در آن شرکت می کنند.

امسال حدود 400 طرح پیشنهادی برای کسب جوایز مختلف این رقابت به مرکز برگزاری آن ارایه شد. این پیشنهادات از سوی افراد و تیمهای مختلفی ارایه شد. در نهایت نیز 15 فینالیست از سوی کمیته بین المللی و مستقل داوران انتخاب شدند. آنها فاکتورهای مهمی نظیر اصالت طرح و تأثیرگذاری اقتصادی یا اجتماعی طرحهای پیشنهادی را مد نظر قرار دادند. اختراعاتی که امسال به این رقابت ارایه شدند طیف گسترده ای را شامل می شدند که از فناوری های الکترونیکی گرفته تا تغذیه، پزشکی، ارتباطات و زیست شیمی مورد توجه قرار گرفتند.

در پایان این رقابت و در بخش صنعت، مخترعانی از ایتالیا، آلمان و بلژیک و فرانسه (مشترک) عناوین اول تا سوم را کسب کردند. در این میان فناوری تصویربرداری ذره مغناطیسی از آلمان به شدت مورد کارشناسان قرار گرفت.

اختراعاتی که امسال به این رقابت ارایه شدند طیف گسترده ای را شامل می شدند که از فناوری های الکترونیکی گرفته تا تغذیه، پزشکی، ارتباطات و زیست شیمی مورد توجه قرار گرفتند

در بخش تحقیقات نیز نمایندگان فرانسه، پرتغال و جمهوری حائز رتبه های برتر شدند. ترانزیستورهای کاغذی از پرتغال و درمانی برای بیماری پارکینسون از فرانسه به طرز چشمگیری نظر کارشناسان و تیم داوری را به خود جلب کردند.

در بخش بنگاههای کوچک و متوسط علمی نیز نمایندگان لیتوانی، دانمارک، بریتانیا و فرانسه (مشترک) حائز رتبه های برتر شدند.

همچنین در بخش کشورهای غیراروپایی رابرت لانگر از آمریکا، تیمی از هند و هاگ هر باز هم از آمریکا به عنوان نفرات و تیمهای برتر معرفی شدند. مفاصل پای بیومکاترونیک پروفسور هاگ هر حیرت تیم داوری این دوره از مسابقات را به دنبال داشت.

در بخش پایانی یعنی دستاوردهای عرصه زندگی پایدار نفراتی از سوئد، آلمان و هلند (مشترک) و فرانسه برنده شدند. در این میان قلب مصنوعی قابل کاشت آلین کارپنتر از فرانسه بیش از سایر موارد مورد توجه کارشناسان قرار گرفت.

منبع:euronews

مترجم:مهدی پیرگزی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا