بررسی اثر اسانس گیاه پنج انگشت بر غده فوق کلیه

به گزارش ایسنا، غلامرضا حمیدیان، مجری طرح در این خصوص گفت: رویکرد جامعه انسانی به طب گیاهان دارویی باعث شده است تا شناخت اثرات و کاربردهای جدید آنها اهمیت ویژه‌ای پیدا کند که در این بین فیتواستروژن‌ها به دلیل عملکرد ویژه خود، به عنوان جایگزین هورمون‌های استروئیدی بدن جایگاه خاصی دارند؛ یکی از معروفترین فیتواستروژن‌هایی که در درمان جایگزینی هورمون (HRT) مورد استفاده قرار می‌گیرد، گیاه پنج انگشت است.

وی افزود: در تحقیق حاضر با توجه به خصوصیات شیمیایی این گیاه و مصرف طبی آن، اثرات اسانس این گیاه بر ساختار بخش قشری غده فوق کلیه که یکی از ارگان‌های مهم و حیاتی در پستانداران است، مورد بررسی قرار گرفت.عضو هیات علمی دانشگاه تبریز تشریح کرد: در مطالعه حاضر پس از تهیه و تائید گیاه، ترکیبات اسانس مشخص شده و LD50 و ED50 آن جهت تعیین دز تجویزی مشخص شد، سپس 40 سر موش Balb/c ماده و بالغ به طور تصادفی به چهار گروه تقسیم شدند و در پایان دوره پس از تشریح، از غدد فوق کلیه چپ و راست جهت مطالعات هیستولوژیک و استریولوژیک نمونه‌برداری انجام شد و شاخص آپوپتوزی در نواحی مختلف بخش قشری غده نیز با روش غیر رادیواکتیو نشاندار کردن انتهایی در جای خود (تست TUNEL) مورد ارزیابی قرار گرفت. در نهایت نتایج بدست آمده با استفاده از نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.

حمیدیان با بیان اینکه نتایج نشان داد که استفاده از اسانس گیاه پنج انگشت به طور وابسته به دز باعث تغییرات ساختاری و مورفولوژیک غده فوق کلیه در موش ماده می‌شود، یادآور شد: نتایج این تحقیق نشان داد که هرچند استفاده از دز 75 باعث افزایش حجم غده فوق کلیه، حجم بخش قشری، حجم ناحیه گلومرولوزا و فاسیکولاتا می‌شود، اما در دزهای 150 و 300 باعث کاهش همه شاخص‌های استریولوژیک مورد مطالعه می‌شود.

وی افزود: نتایج ایمونوهیستوشیمی نیز نشان داد که اسانس این گیاه در دز 75 باعث کاهش شاخص آپوپتوز در نواحی گلومرولوزا و فاسیکولاتا و در سایر دزها باعث افزایش شاخص آپوپتوز نسبت به گروه کنترل می‌شود.

به گفته محقق طرح، نتایج کلی تحقیق نشان می‌دهد که استفاده از این گیاه در طب سنتی باید با دقت و انتخاب دز مناسب صورت گیرد تا غده فوق کلیه را از لحاظ ساختاری و در نهایت از لحاظ عملکردی دچار تغییر نکند. بر اساس این گزارش، این طرح پژوهشی با همکاری دکتر رزاق محمودی، عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز در شهریور ماه امسال به پایان رسیده است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا