پروژه بزرگ لوکزامبورگ برای استخراج در فضا

لوکزامبورگ که در قلب اروپا به عنوان سرزمینی کوچک محسوب می شود حالا از برنامه ای طولانی مدت برای سرمایه گذاری در عرصه اکتشافات فضایی خبر می دهد. در واقع این کشور اعلام کرده که قصد دارد در زمینه توسعه فناوریهای پیشرفته اکتشافات فضایی آن هم در خاک لوکزامبورگ تا بیش از 200 میلیون یورویی سرمایه گذاری تحقیقاتی کند.

به نظر می رسد مقامات این کشور اروپایی به این نتیجه رسیده اند که اگرچه کشورشان در زمین وسعت چندانی ندارد اما با به کارگیری طیف متنوعی از فناوری های جدید در حوزه اکتشاف و استخراج در فضا می توانند حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشند.

بدین منظور لوکزامبورگ از شرکتهای فعال در این زمینه دعوت می کند تا با کوچ کردن به این کشور و استقرار زیرساختارهای خود در آنها از فرصت به دست آمده کمال استفاده را ببرند.

دولت لوکزامبورگ برای ایجاد اطمینان خاطر در نزد شرکتهایی فعال در عرصه اکتشافات فضایی اعلام کرده که محدودیت مالی در این عرصه لحاظ نکرده و بودجه 200 میلیون یورویی تازه به عنوان سرآغاز این پروژه در نظر گرفته شده است

تمایل و جدیت لوکزامبورگ در این زمینه تا به آن حد بوده که عالی ترین مقامات این کشور یعنی نخست وزیر و معاونش در جریان برگزاری یک کنفرانس خبری حمایت کشورشان را از شرکتهای فعال در زمینه اکتشاف و استخراج از منابع فضایی اعلام کردند.

پروژه اخیر این کشور دو شرکت مهم آمریکایی را که از مدتها پیش فعالیتهایی را در زمینه توسعه اکتشافات فضایی آغازکرده اند نشانه رفته است. این شرکتها Deep Space Industries در کالیفرنیا و Planetary Resources در واشنگتن هستند که قطعا تجربیات و یافته هایشان در سالهای اخیر می تواند دولت لوکزامبورگ را به اهدافش سوق دهد.

این کشور از چنین شرکتهایی خواسته که از فرصت چشمگیری سرمایه گذاری 200 میلیون یورویی نهایت بهره را برده و تأسیسات مورد نظرشان را در لوکزامبورگ نیز راه اندازی کنند. اگرچه این شرکتها هنوز قرارداد رسمی با لوکزامبورگ امضا نکرده اند اما پیش بینی می شود که این امر به زودی محقق شود.

نکته جالب توجه اینجاست که دولت لوکزامبورگ برای ایجاد اطمینان خاطر در نزد چنین شرکتهایی اعلام کرده که محدودیت مالی در این عرصه لحاظ نکرده و بودجه 200 میلیون یورویی تازه به عنوان سرآغاز این پروژه در نظر گرفته شده است.

دولت لوکزامبورگ در نظر دارد تا پایان سال جاری میلادی استفاده از منابع فضایی را در قالب قانونی تحت عنوان Luxembourg Space Act توسعه بخشد.

برنامه جدید این کشور در راستای بهره برداری از فلزات و سنگهای گرانقیمت موجود در سیارکها دنبال می شود. دانشمندان تخمین می زنند انبوهی از طلا، پلاتین و سایر سنگهای قیمتی در سیارکهای اطراف زمین وجود داشته باشد.

منبع:space

مترجم:مهدی پیرگزی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا