رونمایی از نقشه شهرنشینی انسان در ۶ هزار سال گذشته

 این نقشه توسط محققان دانشگاه یل آمریکا ارایه شده و در آن می توان فرآیند شهرنشینی انسانها در گذر زمان را مشاهده کرد.رشد شهرها در سراسر جهان انسانها را به موجودی شهرنشین تبدیل کرده با این حال اطلاعات اندکی درباره نحوه شهرنشینی و روند طی شده در این خصوص طی هزاران سال پیش وجود داشته است.اکنون و با این نقشه متفاوت می توان فرآیند سکنی گزینی انسانها و تشکیل شهرها را در بازه های زمانی مختلف مورد بررسی قرار داد.

در این نقشه روند شهرنشینی انسانها از ۳۷۰۰ سال پیش از میلاد مسیح تا سال ۲۰۰۰ میلادی به نمایش گذاشته شده است.جزئیات کامل این نقشه در ژورنال Scientific Data منتشر شده است. این نقشه نشان می دهد منطقه خاورمیانه جزء نخستین مناطق جهان بوده که در حدود ۶ هزار سال پیش فرآیند شهرنشینی در آنجا آغاز شده است.

به عقیده محققانی که این نقشه را ابداع کرده اند با بررسی دقیق روند شهرنشینی در هزاران سال پیش می توان روند تغییر این سکونتگاهها در دوران فعلی را هم مورد مطالعه قرار داد.تاکنون تنها از یک نقشه موجود و البته ناقص درباره شهرنشینی در سراسر جهان در سازمان ملل استفاده می شده است که در آن شهرهای با جمعیت بیشتر از ۳۰۰ هزار نفر شناسایی شده اند که البته اطلاعات آن نیز به سال ۱۹۵۰ بازمی گردد.

به گزارش مهر، نقشه جدید محققان دانشگاه یل نشان می دهد شرق دور از جمله ژاپن و کره از جمله مناطق جهان محسوب می شوند که روند شهرنشینی در یک قرن اخیر در آنها توسعه قابل توجهی داشته است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا