شناسائی مکانیزم درد با اهداف داروئی

تیمی از دانشمندان آمریکائی در حال بررسی و مطالعه روند ایجاد درد و مکانیزم ساختاری تاثیر آن بر سیستم ایمنی بدن انسان هستند.

سم موجود در نیش نوعی عنکبوت به نام Heteroscodra maculata spider موجب بروز تاثیرات ویژه ای در سیستم اعصاب موش ها می شود. این سم موجب فعال شدن مسیرهای سدیمی در سیستم اعصاب موش ها شده و جریان الکتریکی ویژه ای با عنوان Nav1.1 را در سیستم عصبی مرکزی موش ایجاد می کند که منجر به احساس درد شدیدی در این جانور خواهد شد.

در این مطالعات، دانشمندان از سم موجود در بدن گونه های مختلف جانوری از قبیل رطیل استفاده کرده و چگونگی تاثیر آن را در ایجاد درد و واکنش بدن انسان مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهند. این مطالعات می تواند سبب ارائه روش های جدید درمانی شده و در ساخت و تولید داروهای جدید کمک کند.

سرپرستی این تیم تحقیقاتی بر عهده  دکتر دیوید جولیوس از اساتید دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکوی ایالات متحده آمریکا است. وی در این مطالعات دریافت که سم موجود در نیش نوعی عنکبوت به نام Heteroscodra maculata spider موجب بروز تاثیرات ویژه ای در سیستم اعصاب موش ها می شود. به گفته دیوید جولیوس، این سم موجب فعال شدن مسیرهای سدیمی در سیستم اعصاب موش ها شده و جریان الکتریکی ویژه ای با عنوان Nav1.1 را در سیستم عصبی مرکزی موش ایجاد می کند که منجر به احساس درد شدیدی در این جانور خواهد شد.

شرح کامل این مطالعات و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی نیچر journal Nature منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا