بمب هوشمند، روش جدید درمان سرطان پستان

روش درمانی جدیدی نشانه هایی مثبت و امیدوارکننده برای درمان سرطان پستان سه گانه منفی به همراه داشته است که در شرایط تهاجمی بودن سرطان می تواند بسیار مفید واقع شود.

به تازگی دانشمندان موفق شده اند تا برای دومین بار (برای تائید در ایالات متحده آمریکا به سه تلاش موفقیت آمیز آزمایشگاهی نیاز است) به تلاشی موفق در زمینه متوقف کردن فعالیت های سرطان پستان دست بزنند. این روش درمانی جدید می تواند سرطان پستان را پس از گذشت 6 ماه از شروع بیماری نیز متوقف کند که این رقم، دو برابر میزانی است که دانشمندان در روش های دیگر به آن دست پیدا کرده بودند.

این روش درمانی شامل یک راهکار تلفیقی است که در آن دانشمندان به صورت همزمان هم از درمان دارویی و هم از شیمی درمانی استفاده می کنند. دکتر آدیتا بردیا (Aditya Bardia) که یکی از پزشکان فعال در بیمارستان تخصصی سرطان در ماساچوست است در این باره می گوید: «این پادتن دارویی می توان سلول های سرطانی را یافته و موجب شود تا فرایند شیمی درمانی تنها به این سلول های خاص انتقال داده شود. به همین دلیل ما می توانیم شیمی درمانی را به صورت مستقیم و در حجمی بالا بر روی سلول های سرطانی اعمال کنیم.»

این روش در میان محققان با نام بمب هوشمند شناخته می شود و شامل استفاده از سیستم غذایی ویژه ای به نام sacituzumab govitecan است. پادتن مربوطه می تواند یک پروتئین با نام Trop-2 که در سرطان های پستان سه گانه منفی یافت می شود را هدف قرار بدهد. به این ترتیب با هدف قرار داده شدن این پروتئین، میزان آسیب وارده به محیط اطراف سلول های سرطانی و سلول های سالم، به حداقل خواهد رسید.

منبع: healthday