ساخت عدسی دوربین با ضخامت کمتر ازیک تار مو

اگر عدسی دوربین های حرفه ای را در دست گرفته باشید، نخستین موردی که توجه شما را به خود جلب می کند، وزن بالای این عدسی خواهد بود. بالا بودن وزن عدسی ها به وجود لایه های متعدد شیشه ضخیم در آن بازمی گردد ولی به نظر می رسد که دانشمندان توانسته اند تا پس از سال ها، این ساختار را دستخوش تغییر کنند.

عملکرد این عدسی ها متفاوت نخواهد بود ولی به جای ساختار شیشه ای مرسوم در آن لایه ای از کوارتز به صورت کامل با لایه ای از برجک های کوچک از جنس دی اکسید تیتانیوم پوشانده می شود.

دانشمندان فعال در دانشگاه هاروارد پس از سال ها تحقیق توانسته اند تا عدسی جدیدی را تولید کنند که متالنز نام دارد و شاید به انقراض عدسی های شیشه ای مرسوم منتهی شود. البته عملکرد این عدسی ها متفاوت نخواهد بود ولی به جای ساختار شیشه ای مرسوم در آن لایه ای از کوارتز به صورت کامل با لایه ای از برجک های کوچک از جنس دی اکسید تیتانیوم پوشانده می شود.

هنگامی که این برجک ها در مدل خاصی چیده شوند، این عدسی می تواند نور را درست مانند لنزهای شیشه ای متمرکز سازد. البته تفاوت اصلی در این است که این متالنزها از موی انسان نیز نازک تر هستند و وزن آنها تقریبا به حساب نمی آید. به این ترتیب می توان از این عدسی ها حتی بر روی تلفن های همراه نیز استفاده کرد که این امر می تواند منجر شود تا تلفن های همراه از کیفیتی بالاتر از دوربین های DSLR امروزی بهره مند شوند.

منبع: gizmodo

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا