ناگفته هایی که در خواب برملا می شود

12% افراد بينا فقط خوابهاي سياه وسفيد و بقيه افراد تمامي رنگها را در خوابهايشان مي بينند. به طور عموم افراد موضوعات مشترکي را روياهاي خود می بینند از جمله پرواز کردن، مردود شدن در امتحان و يا تصادف با اتومبيل.

دکتر سعید نوری، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در مورد پدیده خواب می گوید:تمامي افراد (به جز مواردي از بيماري هاي شديد رواني) خواب مي بينند. جالب اینجاست در کساني که براي مدت طولاني سيگار مي کشيدند و اکنون آن را ترک کرده اند، روياها نسبت به گذشته شفاف تر هستند. طبق تحقيقات مجله روانشناسي ناهنجاري در ميان ۲۹۳ ترک کننده که ۱ تا ۴ هفته از دوره ترک آنها گذشته  ۳% حداقل ۱ بار خوابهايي مربوط به استعمال دخانيات را ديده اند. در بيشتر اين خوابها، اين افراد خودشان را در حال مصرف مي ديدند و احساسات بسيار شديد منفي مثل وحشت و اضطراب و گناه به آنها دست مي داد.همچنين ۹۷% ترک کنندگان تنباکو در مدت استعمال اين خوابها را نمي ديده اند و عمدتاً فقط در دوران ترک مواد اين خوابها ديده مي شده است.اين خوابها شفاف تر از خوابهاي معمول بوده و مهمترين علامت مشترک ترک تنباکو گزارش شده است.
در هنگام خواب به تدریج از سطح هوشیاری کاسته می‌شود. سطح هوشیاری با فعالیت‌ نورون‌های کورتکس مخ مربوط است. فعالیت نورون‌های کورتکس هم به نوبه‌ خود تحت تاثیر پیام‌های تحریک کننده و باز دارنده‌ای قرار دارد که از تشکیلات مشبک به کورتکس می‌رسد. ضمنا در هنگام خواب سیناپس‌های بازدارنده‌ای که به خصوص از تشکیلات مشبک، پل مغز و بصل‌النخاع سرچشمه می‌گیرند و انتقال‌دهنده شیمیایی آنها سرتونین است،به کار می‌افتند. به همین جهت است که در هنگام خواب به سروتونین مغز افزوده می‌شود و اگر در مغز جانوران بیدار هم سروتونین تزریق کنیم به خواب می‌روند.

در خواب، مغز به طور کامل از کار نمی افتد در واقع، در زمان خواب، بخش هایی از مغز به خواب می رود اما قسمت عمده ای از این ارگان بیدار است و حتی فعالیتش نسبت به زمانی که بیدار است افزایش پیدا می کند. واقعیت این است که مغز ما در دوره‌هایی از خواب حتی از زمان بیداری هم فعال‌تر است لذا اینکه گفته شود در هنگام خواب مغز استراحت می‌کند، اصلا باور درستی نیست!

در حال حاضر دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که خواب نه تنها اضافی نیست بلکه حیاتی، واجب و ضروری است.
دکتر نوری ادامه داد:سیکل خواب دو مرحله عمده دارد. یکی مرحله (
rem / حرکت سریع جسمی) و دیگری مرحله (nrem / بدون حرکت سریع جسمی). در مرحله اول که رم نام دارد مغز بسیار فعال است و در حالی که ماهیچه های بدن در حال استراحت هستند، چشم ها به سرعت به چپ و راست حرکت می کنند.

مرحله دوم «نان رم» نام دارد که دارای چند مرحله است، خواب خیلی سطحی، خواب سطحی، خواب عمیق. بعد از خواب عمیق، نوبت به رویا و خواب دیدن می رسد. تمام سیکل ها و انواع خواب که برایتان نام بردم، بین ۹۰ تا ۱۲۰ دقیقه اتفاق می افتد و بعد از آن است که دوباره همین سیکل تا زمانی که می خوابیم ادامه پیدا می کند.

دکترمحمد نیک پور، دانشیار دانشگاه تهران معتقد است: چیزی که ما در آدم ها با آن روبرو می شویم، خودآگاهشان است که قسمت ناچیزی از دنیای آنها را تشکیل می دهد و به قول فروید، شخصیت انسان کوه یخی است که قسمت خودآگاه، تنها نوک آن به حساب می آید و بقیه اش ناخودآگاه است. قسمت عمده ای از ناخودآگاه، در خواب هوشیار می شود. به همین دلیل است که روانشناس ها وقتی می خواهند ریشه یک بیماری یا رفتار را پیدا کنند به بررسی آن کوه یخ که زیر آب است می پردازند. یکی از بهترین راه ها برای شکافتن کوه یخ، بررسی خواب های آدم هاست.

 می‌توان گفت که از روی خواب می‌توان به مشکلات و دغدغه‌هایی که فرد با آنها درگیر بوده است پی برد. بالطبع می توان مشکلات فرد، نوع زندگی، سبک شناختی و شیوه کنار آمدن با مسایل را به این وسیله مشخص کرد. مثلا عده‌ای، از برخی خواب‌های تکراری گله دارند. احتمالا این افراد تعارض حل نشده‌ای دارند که به کرات در خواب خود را نشان می‌دهد.یا اینکه افراد افسرده بیشتر خواب مرده، قبرستان، تاریکی و… می‌بینند

نیک پوردر پایان خاطر نشان کرد:با بررسی خواب ها، می توان به حل مشکلات روحی اشخاص اقدام کرد. به همین دلیل خواب بسیار مهم است. با اینکه دانش ما درباره خواب دیدن بسیار ناچیز است اما همین دانش ناچیز هم می تواند به بهبود شرایط روحی و روانی انسان ها کمک کند.

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا