خشک نگه داشتن کف پا، مهم ترین دشمن «تَرک پاشنه»

دکتر رامین طاهری در گفت و گو با سیناپرس افزود: روی پوست بدن، لایه های سلولی مرده ای وجود دارد که به آن لایه های شاخی گفته می شود. این لایه های سلولی مرده، در کف دست ها، زانو ها و به ویژه کف پاها تجمع بیشتری دارد.

این متخصص پوست و مو ادامه داد: ضخامت این لایه های شاخی در جاهای مختلف بدن، متفاوت است. به دلیل اینکه کف پا، وزن بیشتری را تحمل می کند و از طرفی مورد شست و شوی بیشتری هم قرار می گیرد، لایه سلول های مرده در این قسمت بدن، بیشترین ضخامت را دارد.

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی سمنان خاطرنشان کرد: در برخی موارد، این لایه شاخی در کف پا، ضخیم تر از حد معمول شده و باعث ترک در پاشنه پا می شود. مواردی از جمله شست و شوی مکرر کف پا و خشک نکردن آن، خیس و خشک شدن مکرر کف پا به واسطه تعریق در داخل کفش و همچنین تماس پا با آلودگی های محیطی باعث ضخیم تر شدن لایه شاخی کف پا شده و در نتیجه درد و ترک پاشنه پا ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه ایجاد ترک در پاشنه پا بیشتر در افراد بالای 35 سال دیده می شود، تاکید کرد: بروز ترک در پاشنه پا، محدودیت سنی ندارد، اما از آنجایی که پوست در سنین زیر 35 سال، قدرت ترمیم بیشتری دارد، ترک پا کمتر دیده می شود، اما هرچه سن بالاتر می رود، این قدرت ترمیم، کاهش پیدا می کند و در نتیجه، فرد بیشتر دچار این عارضه می شود.

برای جلوگیری از تماس پا با آلودگی های محیطی و گردوخاک، بهتر است افراد در داخل منازل از دمپایی استفاده کنند و همچنین بدون جوراب از منزل بیرون نروند.

طاهری ادامه داد: ممکن است در افراد زیر 35 سال، لایه شاخی پوست ضخیم شود، اما به دلیل همین قدرت ترمیم بالایی که وجود دارد، پاشنه پای آنها ترک نمی خورد.

این متخصص پوست و مو یادآور شد: یکی دیگر از راه های پیشگیری از بروز ترک پاشنه پا این است که بلافاصله پس از استحمام، پاها به طور کامل خشک شود، نه اینکه آنقدر صبر کنیم تا خودش خشک شود. این مساله در جلوگیری از این عارضه بسیار کمک می کند.

وی تصریح کرد: بهتر است تنها از جوراب هایی استفاده شود که الیاف آنها از نخ و پنبه باشد، نه اجناس دیگر.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان توضیح داد: راه درمان ترک پاشنه پا، استفاده از یکسری پمادهای موضعی است که توصیه می شود یک یا دو بار در روز استفاده شود. هر زمان در روز می توان از این پمادها استفاده کرد، البته بهترین زمان مصرف آنها، پس از حمام و خشک کردن کامل کف پاهاست، اما از آنجایی که پس از استفاده از این پمادها، بهتر است فرد چند ساعتی بی حرکت بماند، معمولا افراد به هنگام خواب آن را مصرف می کنند.

طاهری در پایان توصیه کرد: برای جلوگیری از تماس پا با آلودگی های محیطی و گردوخاک، بهتر است افراد در داخل منازل نیز از دمپایی استفاده کنند و همچنین بدون جوراب از منزل بیرون نروند.

 

گفتگو: مریم طالبی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا