ساخت پوست مصنوعی از کلاژن پوست گاو

مرتضی مهرجو، یکی از محققان شرکت دانش بنیان نانو زیست آرایه در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس گفت: کلاژن فراوان‌ترین پروتئین موجود در بدن مهره‌داران است. این خانواده از پروتئین‌ها، حدود ۲۵ درصد کل پروتئین‌های بدن را تشکیل داده و نقش مهمی در ساختار بافت‌های بدن نظیر استخوان‌ها، پوست و رگ ایفا می‌کند؛ هم اکنون نوزده نوع کلاژن مختلف مشخص شده که کلاژن نوع یک فراوان‌تر از بقیه است.

وی افزود: امروزه از کلاژن در مهندسی بافت، ترمیم زخم، رهایش سلول و دارو، پوشش دهی، وسایل پزشکی، تهیه نانو الیاف الکترو اسپینییگ و وسایل پزشکی( ترمیم عصب، بند آورنده خون و …) بهره برده می شود؛ قابل تزریق برای افزایش بافت نرم، ایجاد هموستاز( قطع خونریزی) و انسداد سوارخ‌شدگی رگ، هدایت بازسازی اعصاب محیطی‏، بازسازی لیگامنت لثه، تولید پوست مصنوعی و پیوندهای رگی، افزایش برآمدگی لثه و بازسازی استخوان با ترکیب کلاژن-هیدروکسی آپاتیت و…از جمله کاربردهای گسترده کلاژن در پزشکی است.

پوست مصنوعی بعد از انجام آخرین تست های حیوانی و گرفتن تاییده های لازم، روی نمونه های انسانی آزمایش خواهد شد.

وی اظهار کرد: ما در گذشته  مجبور بودیم برای انجام کارهای تحقیقاتی مان کلاژن را از شرکت های خارجی تهیه کنیم؛ قیمت تمام شده هر گرم از کلاژن حدود 5 میلیون تومان بود. حدود 3 سال پیش محققان این مجموعه به فکر استخراج کلاژن از پوست گاو افتادند تا اینکه پس از تلاش های بی وقفه آنها موفق به جداسازی و خالص‌سازی کلاژن نوع یک از پوست گاو در مقیاس نیمه صنعتی برای مصارف تحقیقاتی، آزمایشگاهی و کرم‌های بهداشتی شدیم. با تولید این محصول قیمت تمام شده هر گرم کلاژن نزدیک به 600 تا 700 هزار تومان رسید.

وی در خصوص چگونگی استخراج کلاژن گفت: الیاف کلاژن از طریق استخراج‌های متوالی و هضم آنزیمی، از بافت‌های غنی از کلاژن به دست می‌آید. در نهایت به کمک دیالیز خلوص ماده نهایی افزایش پیدا کرده است.

مهرجو ادامه داد: آزمایش‌های مختلف زیست سازگاری مطابق با ISO 10993 شامل سمیت سلولی، حساسیت‌زایی در خوکچه هندی، تحریک‌زایی در خرگوش، سمیت سیستمیک و سمیت موضعی در رت و کاشت در موضع سوختگی پوست سگ انجام شده و نتایج آن به تایید انستیتو پاستور ایران رسیده است. همچنین این کلاژن آزمون‌های آنالیز آمینواسید (مقایسه با کلاژن شرکت سیگما)، آلودگی باکتریایی، مایکوپلاسمایی و اندوتوکسین را گذرانده و در مقالات مختلفی نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: اکنون حدود یک سال است که ما کلاژن استخراج شده مان را برای انجام کارهای تحقیقاتی مان به صورت محلول، ورقه ای و پودر به مراکز پژوهشی و دانشگاهی عرضه می کنیم؛ نمونه پودری در وزن های50،100 و 500 میلی گرم و 1 گرم به صورت استریل عرضه می شود.

وی گفت: هم اکنون به دلیل همانندی و تجانس ساختاری کلاژن نوعl با بدن انسان، استفاده از آن به عنوان ماده ای مناسب برای کاشت در بدن انسان مورد تایید قرار گرفته است به همین دلیل ما به دنبال ساخت پوست مصنوعی (برای جایگزین کردن پوست) و کاربردهای دندانی( به عنوان غشا) و سایر کاربردهای دیگر آن در حوزه های آرایشی، بهداشتی و داروسازی هستیم.

وی افزود: هم اکنون ما موفق به ساخت غشای پوستی از کلاژن شده ایم. نتایج آزمایش های این طرح به روی حیوان ها مثبت بود به همین دلیل ما دنبال مجوزهای آن از وزارت بهداشت و درمان هستیم؛ از آنجایی که بیشترین درصد پوست از کلاژن تهیه شده است این غشای پوستی می تواند به عنوان ترمیم کننده پوست استفاده شود.

گفتنی است، پوست مصنوعی بعد از انجام آخرین تست های حیوانی و گرفتن تاییده های لازم، روی نمونه های انسانی آزمایش خواهد شد.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا