پا درد و خستگی، سوغاتی اقامت طولانی مدت در فضا برای فضانوردان

 این فضانورد سابق ناسا مدت 340 روز را در فضا گذراند که طولانی‌ترین سفر فضایی یک آمریکایی تا به امروز است.زمانی که کلی در قزاقستان به زمین نشست، از درد مفاصل، گرفتگی عضلات و مشکلات پوستی شکایت کرد که بسیار بدتر از موارد تجربه شده پیشین توسط وی بودند.

اسکات کلی در نخستین سخنرانی خود برای کارکنان ناسا در روز 25 مه (پنجم خرداد) اظهار کرد که ظاهر وی در زمان فرود نتوانسته احساساتش را در آن زمان نشان دهد. وی در ادامه افزود که حتی در زمان بازگشت به خانه‌اش در هوستون هنوز علائم آنفلوآنزا مانند و مشکلات پوستی با او همراه بود که در زمان عادی برای آن به بیمارستان مراجعه می‌کرد.

اگرچه این مشکلات بی‌هدف نبودند. کلی گفت: ما برای همین این کار را انجام می‌دهیم. ما باید این چیزها را برای سفر به مریخ یاد بگیریم.بخشی از هدف برنامه سکنه یکساله ناسا، شناسایی اثر ریزگرانش بر روی بدن انسان و مکانیسم‌های کنار آمدن با آن است تا برای سفرهای فضایی طولانی‌مدت بویژه برای مریخ آماده‌سازی انجام شود. انتظار می‌رود که سفر به سیاره سرخ حدود یک سال طول بکشد.

کلی پس از بازگشت از فضا تحت چندین آزمایش برای سنجش سلامت کلی مانند شرایط فیزیکی، ذهنی و روانی قرار گرفت تا به نگرانی‌های وی رسیدگی شده و همچنین درک بهتری از تغییرات بیوفیزیکی که روی بدن کلی انجام شده، بدست آید.ماموریت‌های فضایی پیشین کلی تنها حدود پنج ماه بطول انجامیده بودند و وی توانسته بود پس از شش ماه دوباره سلامت کامل خود را بدست آورد. بنظر می‌رسد که این بار کلی با توجه به درد و گرفتگی عضلاتش پس از دو ماه به زمان بیشتری برای بازیابی نیاز داشته باشد.

به گزارش ایسنابه نقل از ناسا،اسکات کلی پس از بازگشت از ایستگاه فضایی بین‌المللی اعلام بازنشستگی کرد و اکنون مشغول مصاحبه و نوشتن کتاب در مورد جزئیات تجربیاتش در فضا است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا