تاثیر حرارت بر رفتار باکتری ویبریو کلرا

شناخت دقیق تر از باکتری ویبریو کلرا به عنوان یک باکتری مولد بیماری وبا برای انسان بسیار مهم به نظر می رسد و به تازگی دانشمندان توانسته اند تا به اطلاعات جدیدی درباره این باکتری دست پیدا کنند. به تازگی تیمی برجسته از محققان فعال در دانشگاه سانتاکروز در کالیفرنیا به تحقیق بر روی این باکتری که به صورت سالانه موجب مرگ نزدیک به 140 هزار نفر می شود دست زده اند.

در حرارت 15 درجه سانتی گراد شاهد تغییراتی بزرگ در برخی از ژن های مهم این باکتری خواهیم بود. این تغییرات در مواردی مانند ژن های تشکیل دهنده لایه های زیستی، ژن های تبدیل کننده این باکتری به سلاح مولکولی و ژن های تطبیق پذیری با سرما به چشم می خوردند.

دانشمندان برای انجام این تحقیقات ابتدا این باکتری ها را در محیط بدن انسان تحت نظر گرفتند و سپس آنها را به محیط حرارتی خارج از بدن انسان و آب هایی که در آن حضور داشته ولی خطرساز نیستند انتقال دادند. دانشمندان با بررسی و مقایسه رفتار این باکتری در حرارت های مختلف دریافتند که تغییرات دما می تواند موجب ایجاد تغییر در ژن های این موجود شود.

این تیم پژوهشی در تحقیقات خود به این نکته پی بردند که در حرارت 15 درجه سانتی گراد شاهد تغییراتی بزرگ در برخی از ژن های مهم این باکتری خواهیم بود. این تغییرات در مواردی مانند ژن های تشکیل دهنده لایه های زیستی، ژن های تبدیل کننده این باکتری به سلاح مولکولی و ژن های تطبیق پذیری با سرما به چشم می خوردند.

شایان ذکر است که لایه های زیستی موجب می شوند تا این باکتری ها بتوانند در محیط های متفاوت دوام آورده و سختی پوسته خود را حفظ کنند. با این حال بخش مربوط به تغییر در سلاح مولکولی این باکتری هنوز برای دانشمندان ناشناخته است زیرا این قابلیت در باکتری ویبریو کلرا به تازگی توسط دانشمندان شناسایی شده است.

به این ترتیب می توان انتظار داشت که دانشمندان بتوانند با استفاده از ایجاد تغییرات حرارتی در بدن بیماران مبتلا به این باکتری، ساختار زیستی باکتری ویبریو کلرا را تغییر داده و از وقوع وبا پیشگیری کنند که البته هنوز تا رسیدن به این مرحله زمان بسیار زیادی باقی مانده است.

منبع: sciencedaily

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا