مطالعه ژنتیکی همزیستی تاریخی سگ و انسان

تیمی از پژوهشگران به سرپرستی الیزابت مورچینسون در دانشگاه کمبریج در حال مطالعه ژنتیکی همزیستی سگ و انسان در روزگار پیش از تاریخ بوده و تلاش می کنند دریابند سگ ها چگونه در کنار صاحبانشان در روزگار پیش از تاریخ مهاجرت می کردند. در این مطالعات سرطان اندام مقاربتی سگ ها از منظر ژنتیکی مطالعه شده است. پژوهشگران اعتقاد دارند ریشه این بیماری از یک سگ در حدود 11 هزار سال پیش آغاز شده ودر بین سایر سگ ها از نژادهای در گوشه و کنار جهان مختلف منتشر شده است.

یکی از جهش های ژنتیکی سرطان اندام مقاربتی سگ ها، طی سده های گذشته در اطراف مسیرهای تجاری به دفعات منتقل شده است. اثرات این جهش ژنتیکی در جنوب آفریقا، هندوستان و بخش هایی از جنوب اروپا دیده می شود. این جهش ژنتیکی از طریق سگ هایی منتقل شده است که به همراه صاحبان خود با کشتی در گوشه و کنار جهان سفر می کردند.

در این پژوهش ها ، دانشمندان اقدام به نمونه برداری ژنتیکی از تومورهای سرطانی 449 سگ از 39 کشور مختلف کردند.

پژوهشگران همچنین دریافتند دست کم پنج بار در طول تاریخ دی ان ای میتوکندریال این بیماری دچار تغییر شده و پنج گروه عمده برای تومورهای امروزی این بیماری شناسائی شده اند که در طول تاریخ و بر اثر اختلاط ژنتیکی بین سگ های مختلف به وجود آمده اند.

در ادامه این تحقیقات، شناسائی جهش های ژنتیکی به دانشمندان امکان ترسیم درخت تکاملی این نوع از سرطان را داده و به شناخت این پدیده کمک کرد.

الیزابت مورچینسون در توضیح این موضوع اعلام کرد : ما با محاسبه و شمارش تعداد جهش های ژنتیکی این بیماری ، قادر به تخمین زدن دفعاتی که میتوکندری این سرطان در بخش های مختلف زمین انتقال پیدا کرده است، خواهیم بود. یکی از جهش های ژنتیکی سرطان اندام تناسلی سگ ها، طی سده های گذشته در اطراف مسیرهای تجاری به دفعات منتقل شده است. اثرات این جهش ژنتیکی در جنوب آفریقا، هندوستان و بخش هایی از جنوب اروپا دیده می شود. این جهش ژنتیکی از طریق سگ هایی منتقل شده است که به همراه صاحبان خود با کشتی در گوشه و کنار جهان سفر می کردند.

 منبع: archaeology

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا