ازن‌تراپی، از درمان زخم تا بهبود سیستم ایمنی

در این روش درمانی، برای درمان گروهی از بیماری‌ها از گاز یا محلول حاوی ازن استفاده می‌شود که می‌تواند به روش تزریقی یا خوراکی وارد بدن شده یا از طریق پوست جذب شود. این شیوه درمانی مکمل در کنار درمان‌های اصلی کاربرد دارد و بررسی‌های انجام‌شده حاکی از آن است که ازن‌تراپی از نتایج مؤثری برخوردار بوده است.

دکتر مرتضی ایزدی رییس بخش تحقیقات کلینیک ازن‌تراپی بیمارستان بقیه‌الله در گفتگو با خبرنگار سیناپرس می‌گوید: این شیوه درمانی می‌تواند در درمان بیماری‌های مختلف به بیماران کمک کند. ازن می‌تواند باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها را هدف قرار داده و آن‌ها را از بین ببرد. بر این اساس می‌توان خاصیت میکروب‌کشی را از مهم‌ترین ویژگی‌ها و خواص این روش درمانی دانست. یکی از دیگر کاربردهای مهم این روش درمانی تحریک سیستم ایمنی بدن است که به افزایش فعالیت سیستم ایمنی بدن و درنتیجه افزایش توانایی آن منجر خواهد شد.

دکتر ایزدی از دیگر خواص ازن‌درمانی به اثر ضدالتهابی ازن اشاره می‌کند و می‌افزاید: ازن علاوه بر خاصیت ضد‌التهابی از قابلیت تنظیم واکنش‌های متابولیک در بافت‌های ملتهب برخوردار است و به همین دلیل می‌تواند در بهبود علائم بیماری آسم نیز اثرگذار باشد.

به گفته رییس بخش تحقیقات کلینیک ازن‌تراپی، این روش درمانی می‌تواند پایانه‌های عصبی را تحت تأثیر قرار داده و به کاهش درد منجر شود. علاوه‌براین می‌تواند از طریق اصلاح و فعال‌سازی مکانیسم سم‌زدایی در بافت کبد و کلیه اثر سم‌زدایی داشته باشد. ازن در دوزهای پایین سیستم ایمنی بدن را تحت تأثیر قرار داده و به افزایش فعالیت سیستم ایمنی غیراختصاصی و ایمنی سلولی منجر می‌شود و بر این اساس می‌توان از این روش در درمان اختلالات ثانویه سیستم ایمنی استفاده کرد. این روش در درمان بیماری‌های خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید و اسکلرودرمی از نتایج موفقیت‌آمیزی برخوردار بوده است.

دکتر ایزدی درباره استفاده از این روش نوین درمانی در درمان بیماری‌های مختلف خاطرنشان می‌کند: ازآنجاکه ازن می‌تواند میکروارگانیسم‌های باکتریایی، ویروسی و قارچی را هدف قرار داده و ضدعفونی‌کننده و ترمیم‌کننده زخم باشد، ازن‌تراپی می‌تواند در درمان عفونت‌ها و زخم‌ها و عفونت‌های قارچی پوست تأثیرگذار باشد. علاوه بر این با توجه به این‌که ازن از طریق فعال شدن متابولیسم گلبول‌های قرمز و فعال کردن آنتی‌اکسیدان‌ها به بهبود اکسیژن‌رسانی کمک می‌کند می‌تواند در درمان اختلالات گردش خون در بیماران مبتلا به دیابت و اختلالات عروقی نقش اثرگذاری داشته باشد.

ازن اثر ضدالتهابی دارد و بر این اساس می‌تواند به فعال‌سازی اثرات ضد رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌ها منجر شود؛ بنابراین روش ازن درمانی می‌تواند در درمان بیماری‌های التهابی مزمن، دردهای مزمن عضلانی، آرتروز، کمردرد، آرتریت روماتوئید و بیماری‌های التهابی روده اثربخش باشد.

وی در ادامه با اشاره به دیگر اثرات گاز ازن می‌گوید: بررسی‌های انجام‌شده نشان داده است که این گاز اثر ضدالتهابی دارد و می‌تواند به فعال‌سازی آنتی‌اکسیدان‌ها و همچنین سیستم ایمنی منجر شود و ازاین‌رو می‌تواند روش درمانی مؤثری برای اختلالات ایمنی و کاهش پیامدهای ناشی از ابتلا به بیماری‌های التهابی مزمن مانند هپاتیت B و C باشد و به‌عنوان یک روش درمانی حمایتی در بیماری‌های سرطانی مورداستفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به افزایش میزان شیوع بیماری‌های خود ایمنی می‌افزاید: ازن اثر ضدالتهابی دارد و بر این اساس می‌تواند به فعال‌سازی اثرات ضد رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌ها منجر شود؛ بنابراین روش ازن درمانی می‌تواند در درمان بیماری‌های التهابی مزمن، دردهای مزمن عضلانی، آرتروز، کمردرد، آرتریت روماتوئید و بیماری‌های التهابی روده اثربخش باشد. بر اساس آخرین مطالعات انجام‌شده این روش درمانی می‌تواند در درمان بیماری دیسک کمر نیز به‌عنوان یک روش درمانی مکمل مورداستفاده قرار گیرد. البته تزریق ازن در داخل دیسک‌های کمری باید از سوی پزشک متخصص و تحت بررسی تصاویر از طریق سی.تی‌اسکن انجام شود.

 

گفتگو: فرانک فراهانی

 

 

 

 

                                                                                

                                                                                

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا