ابرقدرت‌های جنگ سایبری چه کشورهایی هستند؟

ژان-لوک واز، رئیس نهاد امنیت مجمع جهانی اقتصاد و مدیر کل سابق اداره پلیس سوئیس معتقد است که حملات سایبری خطر بسیار مهمی را برای وضعیت جهانی ایجاد کرده‌اند.

به گفته وی، دیجیتالی شدن جوامع، پیشرفت زیادی را به ارمغان آورده اما دارای جنبه تاریکی نیز است و آن جنایات سایبری و جنگ سایبری است.

کدام کشورها ابرقدرت‌های جنگ سایبری هستند؟

گفته می شود کشورهایی که دارای پیشرفته ترین قابلیت‌های جنگ افزار سایبری هستند عبارت اند از ایالات متحده، روسیه، چین و بریتانیا. این ابرقدرت های سایبری به سرعت در حال رشد، به حملات سایبری در سال های اخیر واکنش نشان داده‌اند.

دیجیتالی شدن جوامع، پیشرفت زیادی را به ارمغان آورده اما دارای جنبه تاریکی نیز است و آن جنایات سایبری و جنگ سایبری است.

ایالات متحده در سال 2010 و زمانی بر روی جنگ سایبری متمرکز شد که دولت این کشور قابلیت های سایبری ارتش، نیروی هوایی و نیروی دریایی این کشور را متحد کرد. از آن زمان تاکنون میلیاردها دلار به این پروژه که "فرمان سایبری ایالات متحده" نام دارد، اختصاص داده شده است.

دو سال پیش پنتاگون اعلام کرد توانایی های سایبری خود را گسترش داده و کارمندان خود در این زمینه را از 1800 پرسنل در سال 2014 به 6000 نفر در سال 2016 افزایش داده است. چین نیز رویکرد مشابهی را در پیش گرفته و اخیرا اعلام کرده در حال یکپارچه کردن قابلیت های خود برای توسعه بهتر قدرت جنگ سایبری است.

روسیه هم در زمینه توانایی های سایبری به خوبی شناخته شده است و گفته می شود این کشور از تسلیحات سایبری خود برای لشکرکشی نظامی سال 2008  به گرجستان استفاده کرد. همچنین این اعتقاد وجود دارد که اوایل سال 2014 برنامه "مار سایبری" که به اکراین حمله کرد منشا روسی دارد.

در اروپا نیز لندن مرکز تخصص جنگ سایبری به شمار می رود و دولت بریتانیا طی سال های گذشته به شدت بر روی قابلیت های سایبری خود سرمایه گذاری کرده است.

یکی از بازیگران بزرگ دیگر در این زمینه کره شمالی است و بسیاری معتقدند این کشور در پس تعداد مهمی از حملات سایبری از جمله حمله اخیر به شرکت سونی بوده است.

به نظر می رسد جنگ سایبری به یکی از دغدغه‌های مهم کشورها به ویژه ملل پیشرفته تبدیل شده و دنیا در آینده شامل رخدادهای مهمی در این زمینه خواهد بود.

 

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

مترجم: شه تاو ناصری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا