باغبانی با چاشنی دیجیتال

اگر شما هم جزو کسانی باشید که باغبانی شغل و یا تفریح آنها به شمار می‌رود، احتمالا می‌دانید که این کار معمولا زمانبر است. کاشت بذر، آبیاری و اطمینان‌یابی مستمر از میزان کافی نورخورشید، همه و همه پیش نیازهایی برای جوانه زدن گیاهی است که معلوم نیست آیا می‌تواند تا زمان برداشت محصول همچنان پایدار بماند یا نه.

با وجود اینکه فناوری‌های دیجیتالی در دهه اخیر سبب شده بسیاری از کارها ساده‌تر و ارزان‌تر به انجام برسد، اما در نگاه اول به نظر می‌رسد که باغبانی از این فناوری‌ها بی‌بهره بوده است. اما زیاد عجله نکنید. تاکنون شرکت‌های دانش بنیان زیادی بر روی محصولات مختلف دیجیتالی کار کرده‌اند که هر کدام از آنها می‌توانند تا حد زیادی از مشقات کار روی گیاهان بکاهند.

برای نمونه محصولات دیجیتالی مختلفی به بازار آمده‌اند که به خاطر داشتن انبوهی از حسگرهای مختلف، می‌توانند وضعیت خاک را مورد پایش قرار داده و اطلاعات مربوط به آن را به اپلیکیشن ویژه‌ای که بر روی گوشی هوشمند نصب می‌شود ارسال کنند. سیستم‌های آبیاری می‌توانند با استفاده از پیش‌بینی‌های آب و هوا، زمان‌بندی آبیاری شما را اصلاح کنند. بیشتر این تجهیزات به اینترنت متصل می‌شوند و به این ترتیب از هر جایی که باشید می‌توانید وضعیت رشد و نمو گیاهان خود را زیر نظر داشته باشید.

همه چیز زیر نظر است!

هوشمندترین تجهیزات باغبانی که تاکنون طراحی شده‌اند، از سامانه‌های حسگر بهره می‌برند و کاربر به کمک آن می‌تواند از همه اتفاقاتی که در جریان است اطلاع یابد. برای نمونه، حسگر باغ «ادین» (Edyn) یکی از این محصولات است. کافی است این دستگاه که با نور خروشید کار می‌کند را درون خاک فرو کنید تا اطلاعاتی نظیر وضعیت خاک، فرکانس نور، میزان رطوبت و نیز وضعیت هوا را دریافت و همه آنها را به اپلیکیشن ویژه‌ای که روی گوشی هوشمند خود نصب می‌کند ارسال کند.

محصول دیگری نیز با نام «فلاور پاور» (Flower Power) توسط یک شرکت دانش بنیان دیگر طراحی شده است که می‌توان آن را درون گلدان و یا زمین فرو کرد. این دستگاه نیز همانند ایدن می‌تواند اطلاعات مختلفی در مورد سلامت گیاه نظیر دما و اینکه آیا نیاز به کود و یا آب دارد را به اپلیکیشن ویژه ارسال کند. این دستگاه با باتری کار می‌کند و برای همین برای گل و گیاه داخل ساختمان بیشتر کاربرد دارد (زیرا درون ساختمان معمولاً نور کافی برای فعالیت سلول خورشیدی وجود ندارد).

هم دستگاه فلاور پاور و هم ایدن، یک بانک داده شامل انواع گیاهان مختلف و نیز اطلاعات دقیقی شامل نیازهای هر یک از آنها و میزان آب مورد نیازشان دارند.

اما اگر از تجهیزات مختلف هوشمند در باغ خود استفاده می‌کنید، شاید وقت آن باشد که همه آنها را در قالب یک سامانه جامع مدیریت کنید. برای حل این مساله نیز راه حلی هوشمند عرضه شده است. «گرین آی.کیو» (Green IQ) می‌تواند همه تجهیزات هوشمند را به صورت یکجا مدیریت کند و به این ترتیب به شما امکان کنترل آبیاری و بررسی وضعیت نورگیری گیاهان مختلف را آن هم با استفاده از فقط یک اپلیکیشن واحد فراهم سازد. افزون بر این نرم افزار دیگری به نام «گرو اپ» (Gro App) که ویژه iOS است راه دیگری برای ایجاد هماهنگی بین انواع سخت افزار به شمار می‌رود. این دستگاه می‌تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد گیاهان مختلف به شما داده و اطلاعات به دست آمده از حسگرها و نیز سامانه‌های آبیاری مختلف را به صورت یکجا به کاربر عرضه کند.

مساله آبیاری

آبیاری گیاهان بی تردید کار ساده‌ای نیست. در واقع، تنها دلیل انسانی که سبب مرگ گیاه می‌شود، آبیاری بیش از حد و یا آبیاری نادرست است. اگر گیاهی را بیش از حد آبیاری کنیم، ریشه‌های آن رشد نمی‌کند، زیرا ریش‌های گیاه به منظور جستجو برای آب رشد می‌کند.

خوشبختانه تاکنون راه‌حل‌های دیجیتال زیادی برای حل این مشکل عرضه شده است که برای نمونه می‌توان به دو ابزار راچیو (Rachio) و لونو (Lono) اشاره کرد. هر دوی این ابزارها در واقع آبپاش‌هایی قطره‌ای  هستند که می‌توان آنها را در باغ قرار داد. این دستگاه‌ها نه تنها می‌توانند بر اساس برنامه تعیین شده توسط کاربر بر روی اپلیکیشن ویژه، به آبیاری گیاهان بپردازند، بلکه می‌توانند اطلاعات مربوط به وضعیت جوی را نیز از اینترنت دریافت کنند. به این ترتیب، هر گاه که بارندگی ایجاد شود، این سامانه بر اساس برنامه از پیش تعیین شده برای آبیاری گیاهان عمل نمی‌کند و به این ترتیب جلوی آبیاری بیش از حد گیاه گرفته می‌شود. این کار نه تنها به صرفه جویی در مصرف آب می‌انجامد، بلکه هزینه آب مصرفی را نیز کاهش می‌دهد.

برخی آمارها نشان می‌دهد که 30 درصد از آب مصرفی در خانه در برخی کشورهای جهان برای آبیاری چمن و باغچه مصرف می‌شود و حدود 50 درصد از آب مصرفی در خارج از خانه نیز به خاطر تبخیر، باد و یا سیستم‌های معیوب از بین می‌رود.

گفتنی است برای مدیریت بهتر این دستگاه‌های آبیاری قطره‌ای، سامانه‌هایی جامع طراحی شده است که می‌تواند میزان دقیق آب مورد نیاز گیاه و زمان انجام آبیاری را اعلام کند.

بیشتر باغداران دل خوشی از سامانه‌های آبیاری قطره‌ای موجود (غیر دیجیتال) که بر اساس یک زمانبدی ثابت عمل می‌کنند ندارند. اما ابزارهای دیجیتالی که بر شمردیم می‌توانند با جمع آوری اطلاعات دقیق از محیط و تحلیل آنها، کار آبیاری را با دقت بالاتر و البته هزینه‌ای پایین‌تر به انجام رسانند. همچنین کاربر با استفاده از گوشی هوشمند خود می‌تواند اطلاعات مربوط به وضعیت فعلی را به صورت دقیق از هر نقطه ای از دنیا دریافت کند.

مترسک‌ها هم دیجیتالی می‌شوند

اما وجود چندین دستگاه دیجیتالی در یک باغ نمی‌تواند حیواناتی نظیر پرندگان و برخی پستاندارانی که برای خوردن گیاهان به سراغ باغ می‌آیند را بترساند. اما برای این کار هم، راه‌حلی دیجیتالی وجود دارد!

یکی از این راه‌حل‌های «اسکر کرو» (Scare Crow) نام دارد که به معنای «کلاغ را بترسان!» است. این دستگاه که البته به شکل یک پرنده هم طراحی شده به محض اینکه متوجه وجود یک پرنده یا حیوان مزاحم در باغ شود، مقداری آب (حدود 2 پیمانه) را به سوی حیوان می‌پاشاند که همین امر به ترس جانور و فرار او می‌انجامد. این راه حل به مراتب کم هزینه‌تر از نصب توری فلزی در اطراف مزرعه است.

اما حیوانات بزرگ‌تری همانند گوزن (که در برخی کشورها به باغات آسیب می‌رسانند) را نمی‌توان با چنین وسیله کوچکی ترساند. برای این کار، محصولی به نام «فنس وایرلس گوزن» (Wireless Deer Fence) عرضه شده که به حیوان نزدیک شونده به باغ شوک الکتریکی وارد می‌کند. گفتنی است این شوک برای حیوان آزاردهنده است، اما هیچ آسیبی به او وارد نمی‌کند.

 

ترجمه: صالح سپهری فر

منبع: مجله وایرد 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا