چرا صدای مردان بم تر از صدای زنان است؟

پژوهشگران در مطالعات جدید خود در پی کشف این موضوع هستند که دلیل تفاوت صدای زن و مرد چیست و اصولا آیا بم بودن صدای مردان ریشه در روزگار انسان های اولیه داشته و نشان دهنده قدرت افراد مذکر به نسبت هم نوعان خود در رقابت برای همسر یابی بوده است یا نه.

در بدن مردانی که دارای سطح پائین تری از کورتیزول یا هورمون استرس هستند، میزان بالاتری از تستسترون وجود دارد که این موضوع موجب بم تر شدن صدای آن ها می شود. این افراد عموما دارای سیستم ایمنی قوی تری نسبت به سایر مردان هستند.

 در همین رابطه دیوی ای پوتز استادیار رشته انسان شناسی در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا اعلام کرد : هدف اصلی ما از این مطالعات ، کشف این موضوع است که آیا اشکال انتخاب جنسی موجب بروز تفاوت در انسان و سایر موجودات و گونه های نزدیک به وی شده است ؟

یافته های پژوهشگران در این رابطه نشان می دهد که ممکن است صدای بم و بلند مردان در ابتدا کارکرد مرعوب کردن سایر رقبای مذکر را داشته است اما این موضوع تاثیر چندانی در جذب افراد مونث جوامع اولیه نداشته است. در حقیقت باید پذیرفت که در روزگار پیش از تاریخ ، داشتن آمادگی جسمانی و قدرت فیزیکی برای مردان بیشتر در راستای دفاع از خود و مبارزه با سایر موجودات از جمله گروه های انسانی رقیب ، مورد نیاز بوده و داشتن صدای بم  چندان به کار جذب و تحت تاثیر قرار دادن زنان نمی آمده است.

دیوی ای پوتز در این رابطه اعلام کرد : روش های جلب توجه جنس مخالف در انسان های اولیه و به ویژه افراد مذکر جوامع غار نشین با آن چه در دنیای حیوانات مشاهده می شود ، کاملا متفاوت است . برای نمونه ما شاهد تکامل دم بسیار زیبای طاووس طی میلیون ها سال هستیم و تنها هدف از این موضوع جلب توجه طاووس ماده توسط جنس مذکر است اما در مورد انسان ، این موضوع کاملا متفاوت است.

از سوی دیگر پژوهشگران در این مطالعات دریافتند که ژرفای صدای زنان عموما بیشتر از مردان بوده و این موضوع نیز به دلیل جذب و تاثیر گذاری روی جنس مخالف نیست. البته باید توجه داشت که بم بودن صدای مردان به مرور زمان به عنوان یک ابزار برتری و قدرتمند تر جلوه نمودن قلمداد شده و در طول تاریخ از آن در این راستا استفاده شده است.

علاوه بر موارد فوق باید خاطر نشان کرد که در این مطالعات مشخص شد در بدن مردانی که دارای سطح پائین تری از کورتیزول یا هورمون استرس هستند، میزان بالاتری از تستسترون وجود دارد که این موضوع موجب بم تر شدن صدای آن ها می شود. این افراد عموما دارای سیستم ایمنی قوی تری نسبت به سایر مردان هستند.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی journal Proceedings of the Royal Society B منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا