شناسائی 43 ژن مشترک بین سرطان و اوتیسم

پژوهشگران در مطالعات جدید خود موفق به کشف چهل و سه ژن ویژه اوتیسم شده اند که در بروز سرطان نیز نقش مستقیمی ایفا می کنند. بر اساس این یافته ، احتمال داده می شود که بتوان از داروهای کنترل کننده سرطان برای مقابله با عارضه اوتیسم که در حال حاضر هیچ درمان قاطعی برای آن وجود ندارد ، استفاده کرد.

این تطابق قابل توجه از تعداد زیادی ژن دخیل در بروز هر دو بیماری سرطان و اوتیسم ، در پژوهش های پیشین علمی شناسائی نشده بودند. از نظر تئوری و مکانیزم های زیستی ، پتانسیل و ظرفیت های امکان استفاده از داروهای سرطان برای درمان اوتیسم وجود دارد.

در همین رابطه پرفسور ژاکلین کراولی استاد دانشگاه کالیفرنیا و پژوهشگر موسسه دیویس مایند در ایالات متحده آمریکا که در پژوهش های فوق مشارکت داشت اعلام کرد: این تطابق قابل توجه از تعداد زیادی ژن دخیل در بروز هر دو بیماری سرطان و اوتیسم ، در پژوهش های پیشین علمی شناسائی نشده بودند. از نظر تئوری و مکانیزم های زیستی ، پتانسیل و ظرفیت های امکان استفاده از داروهای سرطان برای درمان اوتیسم وجود دارد.

به باور بسیاری از پژوهشگران ، مفهوم اوتیسم ، شباهت زیادی با سرطان داشته و این بیماری نیز مانند سرطان با تعریف وضعیت رفتاری خاص ، شامل طیف گسترده ای از علل ایجاد کننده ، علائم و نتایج ویژه ای شناخته می شود. لازم به توضیح است که مشترک بودن ژن های دخیل در بیماری ها ، امر منحصر به فردی نبوده و پیش از این پژوهشگران موفق به شناسائی ژن های مشترکی بین سندرم رت Rett syndrome و توبروس اسکلروز tuberous sclerosis شده بودند که نشانه های عصبی و فیزیکی مختلفی مانند معلولیت و ناتوانی حرکتی در آن ها دیده می شود.

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله موضوعات ژنتیکی Trends in Genetics منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا