كنترل فضاهاي مجازي با حركت چشم

 به گزارش ايرنا از پايگاه اينترنتي ديلي ميل، در حال حاضر استفاده از هدست هاي واقعيت مجازي و واقعيت افزوده مستلزم اشاره هاي دست و يا صوت هستند، اما فناوري ردياب چشم مي تواند بر اساس حركت پلك چشم دنياي مجازي را كنترل كند.

شركت 'آي فلوئنس' Eyefluence مستقر در سانفرانسيكو مي گويد كه فناوري ابداعي محققان اين شركت كاربران را قادر مي سازد كه قصد خود را از طريق چشم ها به عمل تبديل كنند و به واقع، در نمايشگر هدست واقعيت مجازي VR و واقعيت افزوده AR تغييرات اساسي و اولين طراحي فناوري تعامل با چشم ايجاد خواهد شد.
گرچه هنوز جزييات فني چنداني درباره چگونگي عملكرد اين دستگاه وجود ندارد، اما شركت آي فلوئنس ابراز اطمينان كرده است كه فناوري ردياب چشم نحوه تعامل افراد با كامپيوتر ها را تغيير مي دهد و آنها را قادر مي سازد كه از طريق چشم، قصد خود را به عمل تبديل كنند.
به گفته محققان اين شركت، ايده اصلي اين است كه تمامي تغييراتي كه با انگشتان روي دستگاه تلفن هوشمند انجام مي شود، در هدست هاي واقعيت مجازي و واقعيت افزوده توسط چشم قابل اجرا شود.
نحوه استفاده از فناوري ردياب چشم به اين صورت است كه كاربر چشمان خود را براي يافتن شيء و يا آيكون مورد نظر در ميدان ديد حركت مي دهد و شي ء مورد نظر خود را با يك 'نگاه سريع' به آن انتخاب مي كند.
اصل تعامل با چشم در اين فناوري بر پردازش تصوير و الگوريتم هاي ردياب چشم تكيه دارد. اين فناوري كوچكترين حركت چشمان را تحت نظر مي گيرد و به كاربران امكان مي دهد كه بدون نياز به اشارات دست و يا كنترل كننده ها براي انتخاب و يا راهبري، از يك هدست واقعيت مجازي استفاده كنند. بر اين اساس، پتانسيل تسهيل بيشتر گردش در جهان مجازي ايجاد خواهد شد. علاوه بر اين، رايانه ها به خاطر حذف ابزار جانبي، انرژي كمتري تلف مي كنند.
واقعيت مجازي (Virtual Reality) يك فناوري نوين است كه به كاربر امكان مي‌دهد با يك محيط شبيه‌سازي رايانه‌اي اندركنش يا تعامل داشته باشد.
واقعيت افزوده (Augmented Reality) يك نماي فيزيكي زنده، مستقيم يا غيرمستقيم (و معمولاً در تعامل با كاربر است)، كه عناصري را پيرامون دنياي واقعي افراد اضافه مي‌كند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا