لایه حفاظتی برای جلوگیری از خراب شدن میوه ها

معمولا فاصله بین چیدن میوه ها و سبزیجات در مزارع تا استفاده آنها توسط انسان ها به قدری زیاد است که تازگی آنها از بین می رود؛ اما به تازگی گروهی از محققان از دانشگاه تافتز (Tufts) پوشش ابریشمی جدیدی را ایجاد کرده اند که می تواند بدون نیاز به یخچال، میوه ها را از فاسد شدن بازدارد.

تیم یاد شده، یک راه حل با استفاده از ابریشم ایجاد کرده اند که می تواند برای پوشانده شدن میوه ها و سبزیجات مورد استفاده قرار گیرد. زمانی که ابریشم در خلا در معرض مقدار کمی بخار آب قرار می گیرد، پروتئین های فیبروین موجود در آن به یکدیگر متصل شده و ورقه ای محافظ به ضخامت 27 تا 35 میکرون ایجاد می کنند.

این گروه پژوهشی از این ورقه ها برای تازه نگه داشتن میوه ها بهره برده است. برای آزمایش این امر نیز توت فرنگی هایی را با این ورقه ها پوشانده و به مرور زمان آنها را با توت فرنگی های معمولی مقایسه کردند. بعد از گذشته هفت روز، میوه های پوشیده شده همچنان آبدار و تازه بودند ولی توت فرنگی های معمولی تغییر رنگ داده و خشک شده بودند.

فیورنزو اومنتو به عنوان یکی از محققان این تحقیق در این باره بیان کرد که: «ورقه های ساخته شده از فیبروین ابریشم خوراکی نفوذ پذیری دی اکسید کربن و اکسیژن توت فرنگی را پایین آورده بود. ما در پوسیدگی میوه شاهد تاخیر زمانی زیادی بودیم.»

محققان ادعا می کنند که پوشش یاد شده بدون بو و سازگار با محیط زیست است و همچنین برای بدن هیچ ضرری ندارد. علاوه بر این ورقه یاد شده این بر روی بافت میوه نیز تاثیری نمی گذارد. اگر ذائقه انسان ها پوشش یاد شده را حس نکند، استفاده از آنها می تواند راه حل بسیار مناسبی برای تازه نگه داشتن میوه ها باشد. با این حال تا زمان اثبات این موضوع این پوشش بر روی هیچ یک از مواد خوراکی انسان ها قرار نخواهد گرفت.