شیلی سرزمین بزرگترین تلسکوپهای جهان

بشر همواره به آسمان خیره بوده و تلاش می کرده که پی به رازهای نهفته در اعماق کهکشان ببرد. در ابتدا مشاهدات ناقصی از اعماق فضا صورت می گرفت که مبنای آنها استفاده از علم ریاضیات بود. در عین حال خرافات و موهوم پرستی رواج زیادی یافته بود. به تدریج مشخص شد که نمی توان کیهان و اعماق آن را با استفاده از داستان و خرافات بررسی کرد. در نهایت بشر به ابزار مهم و کاربردی به نام تلسکوپ دست یافت تا واقعیتی هیجان انگیز را در آن سوی مرزهای زمین ببیند.

از تلسکوپها به عنوان چشمان تیزبین زمین یاد می کنند. اخترشناسان با استفاده از این ابزار به دورترین ستارگان دسترسی پیدا می کنند و به تبع آن امیدوار می شوند که پرده از رازهای شکل گیری عالم بردارند.

عقیده بر این است که بشر در حال حاضر در عصر طلایی علوم قرار دارد. در سالهای اخیر شاهد کشفیات خیره کننده ای در عرصه اخترشناسی بوده ایم و در این میان چشمان روباتیکی کمک حال ویژه بشر بوده اند. اما همیشه نیاز به تلسکوپهای قوی تر احساس می شده است. به همین دلیل در سراسر جهان انبوهی از تلسکوپهای قدرتمند ساخته شده که مجموع عملکرد آنها به متحول شدن شناخت ما از اعماق کیهان منجر شده است.

شمار چشمگیری از قدرتمندترین تلسکوپهای جهان در شیلی واقع شده اند تا جایی که این کشور را سرزمین تلسکوپها به شمار می آورند. در این کشور که به جهت موقعیت و ارتفاع، مکانی استراتژیک برای رصد اعماق فضا به شمار می آید چندین تلسکوپ بسیار قوی ساخته شده که همواره چشم به آسمان دوخته اند. از جمله این تلسکوپها می توان به رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) اشاره کرد که با همکاری 16 کشور به کار خود ادامه می دهد. این مجموعه رصدی شامل دو رصدخانه Paranal Observatory و La Silla Observatory می شود. البته ESO یکی از شرکای پروژه رصدخانه ALMA در شیلی نیز به شمار می آید که در حال حاضر قدرتمندترین رصدخانه سراسر جهان محسوب می شود.

اما تا چند سال آینده شاهد بروز اتفاقات جالب توجهی در این عرصه خواهیم بود. درحالی که قرار بود هاوایی به عنوان محل ساخت بزرگترین تلسکوپ جهان انتخاب شود، به نظر می رسد کشور دیگری نظیر هند برای این منظور برگزیده خواهد شد.

در هر حال به زودی سرنوشت پروژه Thirty Metre Telescope موسوم به TMT که با همکاری کشورهای مختلفی از جمله آمریکا، کانادا، چین، ژاپن و هند پیش می رود مشخص خواهد شد. قطر آینه غول پیکر این تلسکوپ 30 متر است که در نوع خود یک رکورد جالب توجه به حساب می آید.

منبع: space.com