تولید سلول جنسی با قابلیت باروری از سلول های پوست

دانشمندان در اسپانیا با استفاده از یک ترکیب ژنی توانستند سلول های پوست انسان را به سلول های زایا تبدیل کنند که این موضوع در نهایت می تواند به تولید اسپرم یا تخمک منتهی شود. کارلوس سیمون پژوهشگر مؤسسه درمان ناباروری والنسیا در رابطه با روش ابداعی فوق گفت: زمانی که کسی خواهان بچه دار شدن بوده  ولی فاقد گامت (سلول های باروری یا اسپرم) است ؛ چه باید کرد ؟ ما در این پروژه می خواهیم به حل این مشکل بپردازیم تا قادر به رفع آن و ایجاد توانائی تولید مثل در افراد فاقد گامت شویم.  

پیش از این کشف شده بود که سلول های افراد بالغ می توانند به هر نوع بافت دیگری تبدیل شوند. پژوهشگران در مطالعات جدید خود یک ترکیب از ژن ها را به سلول پوست اضافه کردند که پس از حدود یک ماه زمان تبدیل به سلول های زایا شدند. در حالی که سلول های نطفه می تواند به اسپرم تبدیل شوند اما توانایی باروری ندارد، زیرا نیازمند یک مرحله تحول دیگر برای ایجاد یک گامت است.

سرپرست این تیم پژوهشی در رابطه با پیشینه این مطالعات می گوید: ایده اولیه این پژوهش از کار برندگان جایزه نوبل سال 2012، شینیا یاماناکا از ژاپن و جان گوردون از بریتانیا الهام گرفته شده است. این زوج کشف کرده بودند که سلول های افراد بالغ می توانند به هر نوع بافت دیگری تبدیل شوند. سیمون در ادامه توضیحات خودمی گوید: ما در مطالعات جدید خود یک ترکیب از ژن ها را به سلول پوست اضافه کردیم که پس از حدود یک ماه زمان تبدیل به سلول های زایا شدند. در حالی که سلول های نطفه می تواند به اسپرم تبدیل شود، اما توانایی باروری ندارد، زیرا نیازمند یک مرحله تحول دیگر برای ایجاد یک گامت است. وی در تکمیل توضیحات خود افزود: ما باید تست های خیلی بیشتری برای گونه های انسانی انجام دهیم، چرا که صحبت از تولد فرزند است و این یک فرآیند بسیار طولانی است. اوایل سال جاری، محققان چینی از سلول های اسپرم لوله آزمایش برای بارور کردن تخمک موش استفاده کردند. با استفاده از این تکنیک، نوزادان سالم موش بوجود آمد، اما انجام همین کار برای جنین انسان نشان دهنده یک سطح کاملا جدید از پیچیدگی است.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره  مجله گزارش های علمی Scientific Reports منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا