پنج دوست صمیمی، حداکثر ظرفیت پذیرش مغز انسان

بر اساس نتایج به دست آمده از تحقیقات گروهی از محققان بریتانیایی، انسان ها تنها می توانند 5 دوست صمیمی داشته باشند. رابین دانبار به عنوان یکی از اعضای این تیم رابطه بین مغز انسان و محافل اجتماعی او را مشخص کرده است. برای مثال، انسان ها می توانند با حدود 150 نفر از انسان های دیگر رابطه ای معنا دار برقرار کنند.

البته در این زمینه اختلافاتی نیز میان افراد درون گرا و برون گرا وجود دارد اما تعداد این لایه ها که به "لایه های دانبار" شهرت دارند در همه آنها یکسان است.

او بر این باور است که اگر محافل اجتماعی انسان را به مانند دوایر متحد المرکزی در نظر بگیریم، 5 نفر از این 150 نفر دوستان اصلی و صمیمی افراد هستند، 10 نفر بعدی در لایه بعدی قرار می گیرند، 35 نفر در لایه سوم و 100 نفر نیز در لایه بعدی از محافل اجتماعی فرد قرار خواهند گرفت. البته در این زمینه اختلافاتی نیز میان افراد درون گرا و برون گرا وجود دارد اما تعداد این لایه ها که به "لایه های دانبار" شهرت دارند در همه آنها یکسان است.

این تیم برای مطالعه خود به تحلیل و بررسی 6 میلیارد تماس تلفنی انجام شده توسط 35 میلیون نفر پرداخته اند و پیوند های افراد را بر اساس چگونگی میزان تماس تلفنی آنها طبقه بندی کرده اند. لازم به ذکر است که این مطالعه در سال 2007 میلادی و در زمانی انجام شده بود که شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک هنوز راه اندازی نشده بودند. پس بررسی تماس های تلفنی منطقی ترین راه به نظر می رسید.

این محققان به این نتیجه رسیدند که افراد مورد مطالعه آنها در حدود 4 دوست صمیمی دارند و 11 نفر دیگر نیز در لایه بعدی صمیمیت قرار دارند. 30 نفر نیز در لایه سوم و 129 نفر دیگر نیز در آخرین لایه گنجانده می شدند. همان طور که مشاهده می کنید ارقام یاد شده تا حدودی با مدل ارائه شده دانبار مطابقت دارد و به نوعی صحت آن را آشکار می کند؛ بنابراین اگر احساس می کنید که نمی توانید بیش از 5 دوست صمیمی داشته باشید بهتر است در این باره مغز خود را مقصر بدانید.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا