ارسال سيگنال‌هاي حركتي با كاشت تراشه كامپيوتري در مغز

يان بوركهارت 24 ساله مي‌تواند دو سال پس از كاشت اين تراشه كامپيوتري، دست راستش را در شش حالت متفاوت – شامل برداشتن و بلند كردن اشياء كوچك- حركت دهد. 
گردن بوركهارت شش سال پيش در اثر شيرجه به درون آب شكست و قدرت حركت را از او گرفت. دانشمندان دانشگاه اوهايو پس از عكسبرداري از مغز او، تراشه كامپيوتري را در قسمت حركتي مغز وي قرار دادند.
اين نخستين بار است كه فردي با فلج كامل دست و پا قادر به حركت ارادي شده است و به باور محققين، اين دستاورد روزنه اميد براي افرادي است كه با فلج اعضا زندگي مي‌كنند.
وركهارت مي‌تواند اشياء بزرگ را تكان دهد، آب ليوان را خالي كند، انگشتانش را براي نواختن گيتار حركت دهد و كارت اعتباريش را در كارتخوان بكشد.
پايگاه خبري ان بي سي نيوز نيز به نقل از بوركهارت نوشت: من به چيزي كه مي‌خواهم انجام دهم فكر مي‌كنم و حالا مي‌توانم آن را انجام دهم.
اين روش بدون نقص نيست. يك دو شاخه برق بالاي سر بوركهارت و تعداد زيادي سيم به بازوي او متصل است كه مچ و انگشتان او را تحريك مي‌كند.
اما دكتر علي رضايي از دانشگاه اوهايو، كه روي اين پروژه كار كرده است، مي‌گويد كه فنآوري بي‌سيم اين موانع را از پيش پا برخواهد داشت. او اين چشم انداز را دور از ذهن نمي داند كه 'تلفن همراه شما با بازويتان ارتباط برقرار خواهد كرد'.
گروه‌هاي زيادي در حال كار روي روش‌هايي هستند تا به افراد ناتوان كمك كنند فقط با استفاده از سيگنال‌هاي مغز خود حركت كنند. اين كار شامل سه بخش عمده مي‌شود: فهميدن اين مطلب كه كدام سيگنال‌ها مربوط به قصد حركت مي‌شوند، ترجمه اين سيگنال‌ها به چيزي كه قابل خواندن به وسيله رايانه باشد و سپس حركت دادن عضلات.
پرشماري از افراد از طريق كاشت تراشه درون مغز توانسته‌اند بازوهاي رباتيك خود را كنترل كنند. در دستاورد علمي ديگر، محققان از طريق كاشت مغزي موفق شده‌اند به دو ميمون ياد دهند چگونه ويلچر را فقط به وسيله مغز خود هدايت كنند.
به گزارش ايرنا از پايگاه اينترنتي وايرد، بوركهارت چهار سال است با پزشكان و مهندسان همكاري مي‌كند. چاد بوتون محقق مركز تحقيقاتي فينشتاين نيويورك سخت‌ترين بخش كار را آموزش به كامپيوتر براي تشخيص سيگنال‌هاي مغزي شخص ذكر كرد. 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا