وقتی فناوری در مسیر سبز قدم می‌گذارد

 بر این اساس بسیاری از افراد هرسال گوشی تلفن همراه جدیدی می‌خرند. بااینکه ممکن است گوشی قبلی‌شان همچنان سالم باشد اما گاهی فقط به دلیل این‌که یک گوشی جدید دوربین باکیفیت‌تری دارد ترجیح می‌دهند گوشی جدیدی بخرند.

فناوری با سرعت قابل‌توجهی در حال رشد و توسعه است و بر این اساس پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نه‌چندان دور به عصری قدم بگذاریم که بتوان گفت دیگر امکانی برای کسب پیشرفت در زمینه افزایش سرعت پردازش اطلاعات یا بهبود کیفیت تصاویر وجود ندارد. به‌این‌ترتیب می‌توان گفت کسب‌وکار مبتنی بر فناوری‌های الکترونیک به‌ویژه تلفن همراه در مقایسه با گذشته روند کندتری در پیش می‌گیرد. از حدود دو سال پیش رویکرد جدیدی در حوزه الکترونیک شکل‌گرفته است و بر این اساس امکانات افزوده‌شده به محصولات جدید یا به عبارتی ارتقا یافته به‌قدری اندک بوده که موجب شده است بسیاری از کاربران هیچ توجیهی برای خرید یک دستگاه جدید نداشته باشند. اگرچه بسیاری از کارشناسان این رویکرد را چالش بزرگی در حوزه صنعت تلفن همراه و رایانه تلقی می‌کنند، اما بدون تردید این رویکرد به‌منزله حرکت در مسیر جدید و کاهش پیامدهای زیست‌محیطی ناشی از پسماندهای الکتریکی است.

پیشرفت روزافزون علم و فناوری و به‌تبع آن انواع دستگاه‌های الکتریکی، اگرچه در تسهیل زندگی بشر نقش بسیار مهمی داشته است اما با معضلی به نام زباله‌های الکتریکی همراه بوده است که اگر تدبیری برای رفع این معضل اندیشیده نشود در آینده‌ای نه‌چندان دور به یک معضل جهانی تبدیل خواهد شد. زباله‌های الکتریکی و به عبارتی گوشی‌ها و رایانه‌هایی که دیگر از آن‌ها استفاده نمی‌شود، ازجمله زباله‌های خطرناکی است که سال‌های طولانی در طبیعت باقی می‌ماند. ازاین‌رو بازیافت این زباله‌ها در سال‌های اخیر از سوی بسیاری از کشورها موردتوجه قرارگرفته است. در حقیقت شرکت‌های تولیدکننده باید ازاین‌پس بیش‌ازپیش به سرنوشت محصولات خود پس از فروش بیاندیشند تا بتوانند رضایت مصرف‌کنندگان را جلب کنند.

کاهش زباله‌های الکتریکی راهکاری برای محافظت از زمین است. بخش قابل‌توجهی از پسماندهای الکتریکی از مواد شیمیایی و فلزاتی تشکیل‌شده که می‌تواند تهدیدی جدی برای هوا، خاک و منابع آب باشد. سازمان Mission Blue که در زمینه حفظ اقیانوس‌ها تلاش می‌کند در گزارش اخیر خود از افزایش مرگ‌ومیر موجودات زنده ساکن اقیانوس‌ها خبر داده است و ورود مواد شیمیایی سمی حاصل از فعالیت صنایع به داخل آب‌ها را عامل اصلی مواجه‌شدن با این پدیده دانسته است. بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های تلفن همراه در تلاش هستند با بهره‌گیری از منابع پایدار و توجه بیشتر به کاربرد مواد بازیافتی در مسیر سبز قدم بگذارند. امکان تولید قطعات گوشی‌های هوشمند جدید با استفاده از مواد بازیافتی نسل‌های قبلی درنهایت به بهبود چرخه بازیافت پسماندهای الکتریکی منجر خواهد شد.

در دنیای امروز مقابله با پیامدهای ناشی از تغییرات آب و هوایی در بسیاری از کشورها به یک چالش مهم و اساسی تبدیل‌شده است و مردم نیز درباره لزوم توجه به محیط‌زیست، هوشیارانه‌تر عمل می‌کنند. ازاین‌رو شرکت‌های سازنده لوازم الکترونیکی و به‌ویژه گوشی‌های تلفن همراه می‌توانند با ایجاد تغییراتی در روند تولید، محصولات جدیدی تولید کنند که پیامدها و اثرات زیست‌محیطی کمتری به همراه داشته باشد. تعدادی از شرکت‌هایی معروف و به نام در زمینه تولید گوشی‌های هوشمند در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای سبز بودن انجام داده‌اند.

در این شرکت‌ها برنامه‌هایی مبنی بر استفاده از انرژی‌های پاک به اجرا درآمده است و مواد شیمیایی مضر برای محیط‌زیست از محصولات این شرکت‌ها حذف‌شده است. هدر رفتن قطعات الکترونیک چالش بزرگی در صنعت توسعه ابزارهایی فناورانه است. هرسال حدود 20 تا 50 میلیون تن ابزار الکتریکی دور ریخته می‌شود و در کشورهایی مانند آمریکا 2 درصد از زباله‌هایی را که به مراکز دفن زباله راه پیدا می‌کند ابزارها یا گجت‌های الکتریکی تشکیل می‌دهد. این در حالی است که جداسازی قطعات این ابزارها و بازیافت آن‌ها می‌تواند پیامدهای ناشی از افزایش حجم زباله‌های الکتریکی را کاهش دهد.

 

فرانک فراهانی/ روزنامه نگار علم

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا