کمبود آهن بدن، در نتیجه استفاده مداوم از ظروف مسی

دکتر علی کشاورز در گفت و گو با سیناپرس افزود: در گذشته استفاده از ظروف مسی برای پخت و پز، بسیار رایج بوده است، اما اخیرا متخصصان متوجه شدند که فقر آهن برخی افراد، بخاطر استفاده زیاد از ظروف مسی است.

وی ادامه داد: افزایش استفاده از ظروف مسی باعث افزایش مس در بدن شده که به دنبال این مساله، جذب آهن در بدن با مشکل مواجه می شود. در واقع با رقابتی که مس و آهن، برای جذب شدن در بدن ایجاد می کنند، کم خونی تشدید می شود.

این متخصص تغذیه یادآور شد: البته کمبود مس نیز در بدن، کاهش جذب آهن را در پی خواهد داشت. در نتیجه مصرف کم یا زیاد مس، بر جذب آهن در بدن تاثیر می گذارد. بنابراین توصیه می شود که افراد به استفاده محدود از ظروف مسی برای پخت و پز اکتفا کنند.

کشاورز خاطرنشان کرد: امروزه انواع مکمل های آهن و ویتامین ها در داروخانه ها وجود دارد که ترکیبات آنها طوری است که به راحتی و با قدرت جذب بالا، جذب بدن می شود. بنابراین با وجود این مکمل ها، دیگر نیازی به روش های قدیمی مثل استفاده از ظروف مسی برای تامین املاح مورد نیاز بدن وجود ندارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران توصیه کرد: استفاده از ظروف استیل و شیشه ای، بهترین انتخاب برای پخت و پز هستند. این در حالی است که ظروف تفلون و چدن و حتی ظروف مسی که برای سفید کردن آن، از قلع استفاده می شود، ممکن است ناخالصی هایی را وارد غذا کند که همین مساله نیز ممکن است به سلامت بدن آسیب برساند.

گزارش: مریم طالبی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا