اوتیسم ، از تشخیص تا درمان

 درمان به موقع در این بیماری نقش بسیار مهمی دارد. زمانی که مهارت ها شکل می گیرد غیر قابل تغییر خواهد بود و به عبارت دیگر می توان گفت دوران طلایی درمان از دست رفته است. سن طلایی دوران درمان اوتیسم تا پیش از 5 سالگی است. اگرچه باید پذیرفت این کودکان همیشه تا حدی با دیگر همسالان خود متفاوت هستند حتی اگر در سن طلایی تحت درمان قرار گیرند. اگر فقط به توانایی این گروه از کودکان توجه داشته باشید، با گذشت زمان ناتوانی ها و محدودیت های این افراد شدیدتر خواهد شد و این رویکرد می تواند توانایی های کودک را تحت تاثیر خود قرار دهد.

علت ناشناخته است

به طور کلی عوامل مختلفی می تواند در بروز این بیماری نقش داشته باشد اما مهم ترین علت آن توارث است. نکته ای که باید مورد توجه قرار داد این است که این بیماری از این ژن بخصوص ناشی نمی شود . در حقیقت ژن های مختلف و تعامل آنهاست که در نهایت می تواند به بروز این بیماری در کودکان منجر شود. اوتیسم همچنان به عنوان یک بیماری ناشناخته مطرح است. تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است و بر این اساس گفته می شود علل مختلفی مانند اختلالات تغذیه ای در دوران بارداری، سن والدین و ابتلا به بعضی بیماری های در دوران نوزادی می تواند در ابتلا به اوتیسم اثرگذار باشد. البته هیچ یک از این علت های شناخته شده به طور صد در صد مورد تایید قرار نگرفته است.

سایه شهر نشینی بر سر اوتیسم

آمارها نشان می دهد میزان شیوع اوتیسم در مناطق صنعتی بیشتر است. گاهی کناره گیری از زندگی شهری می تواند به بهبود وضع زندگی این افراد منجر شود. چراکه زندگی در شهرها به مهارت های بیشتری نیاز دارد. البته در مقابل افرادی که در شهرها سکونت دارند به خدمات بیشتری دسترسی دارند و تشخیص و درمان بیماری در این گروه از افراد با سهولت بیشتری انجام می شود.

تحصیل، چطور و چگونه؟

بسیاری از کودکانی که اوتیسم خفیف دارند در مدارس عادی تحصیل می کنند . در این شرایط حضور آن ها در کنار کودکان عادی می تواند در پیشرفت درسی آن ها نقش بسیار مهمی داشته باشد. البته باید توجه داشت که حضور یک معلم رابط در مدارس عادی برای این گروه از کودکان بسیار کمک کننده است. اما با توجه به راه اندازی مدارس اختصاصی برای کودکان مبتلا به اوتیسم و بهره گیری از شیوه های اختصاصی برای آموزش به این کودکان توصیه می شود کودکانی که به اوتیسم متوسط یا شدید مبتلا هستند در این مدارس اختصاصی ثبت نام کنند.

درمان داروی چندان موثر نیست

گاهی در کنار روش های درمانی مبتنی بر توانبخشی از داروهای شیمیای و همچنین برنامه غذایی خاص برای درمان کودکان مبتلا به اوتیسم استفاده می شود. استفاده از مکمل B6 و همچنین امگا3 و همچنین برنامه های غذایی فاقد گلوتن یا پروتئین برای کودکان مبتلا به اوتیسم توصیه می شود. اگرچه هیچ یک از این راهکارها نمی اواند تاثیر چندان قابل توجهی بر روند بیماری داشته باشد و بهترین راهکار درمان های مبتنی بر توانبخشی در زمان به موقع است.

 

فرانک فراهانی جم/ روزنامه نگار علم

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا