نابودی بزرگترین مجموعه صخره های مرجانی جهان

تغییرات ناشی از فعالیتهای انسانی و اثر متقابل آن روی اکوسیستم و همچنین پدیده ال نینو ، تغییرات گسترده ای در اقیانوس آرام را به همراه داشته که در ادامه سفید شدن و ازبین رفتن تپه های مرجانی در مناطقی همچون فیجی ، نیوکالدونیا و کریباتی قابل رویت هستند . دیواره بزرگ مرجانی ذکر شده  از بزرگترین اکو سیستم های جهان است که دهانه ای دو هزار کیلو متری در امتداد ساحل شمال شرقی کشور استرالیا را در بر گرفته و سالانه  میلیارد ها دلار به صنعت گردشگری  این کشور کمک می کند.

تنها 4 تپه مرجانی از صخره های بین کنز و پاپوا گینه نو از مجموع پانصد و پنجاه مورد شناسایی شده در سلامت به سر می برند و تقریبا تمامی صخره های مرجانی این منطقه  در خطر  انقراض کامل قرار دارند  . پیش از این بخش های  شمالی از صخره های یاد شده توسط یونسکو در فهرست منابع زیست محیطی در معرض خطر معرفی شده بود و خطر نابودی روز افزون آن نسبت به مناطق جنوبی به مقامات مربوطه اعلام شده بود .

تری هیوز ، استاد دانشگاه جیمز کوک در مصاحبه اخیر خود با رسانه های محلی درباره روند نابودی اکو سیستم مرجان های دریایی اظهار داشت که تنها 4 تپه مرجانی از صخره های بین کنز و پاپوا گینه نو از مجموع پانصد و پنجاه مورد شناسایی شده در سلامت به سر می برند و تقریبا تمامی صخره های مرجانی این منطقه  در خطر  انقراض کامل قرار دارند  . پیش از این بخش های  شمالی از صخره های یاد شده توسط یونسکو در فهرست منابع زیست محیطی در معرض خطر معرفی شده بود و خطر نابودی روز افزون آن نسبت به مناطق جنوبی به مقامات مربوطه اعلام شده بود . در ادامه لازم به ذکر است که طبق نظر کارشناسان این حوزه مناطق جنوبی به دلیل شرایط آب و هوایی خاص موجود،  توده های ابری و امواج سرد دریا در شرایط بهتری نسبت به مناطق شمالی قرار دارند . گفتنی است دانشمندان استرالیایی برای نخستین بار در  ماه فوریه سال جاری با نقشه برداری گسترده متوجه زوال گسترده در تپه های مرجانی شده اند و بنابر  اظهارات منتشر شده  ، حدود 50 درصد از مرجان های این منطقه  به طور کامل ازبین رفته اند .

صخره های مرجانی از مهم ترین و مفید ترین عوامل در اکو سیستم های دریایی محسوب می شوند که رشد جلبک ها دریایی ، تولید مواد مغذی و ذخایر انرژی گسترده برای ماهی ها را به همراه داشته و سفید شدن  و نابودی  آن ها باعث کاهش روز افزون منابع ذکر شده و تغییرات گسترده در اکو سیستم خواهد بود . در پایان می توان بر اساس اظهارات محققان ابراز امیدواری کرد که با نظارت بیش از پیش شاهد بهبود این شرایط ظرف ده سال آینده باشیم .

منبع : Xinhuanet