استفاده از لیزر برای شناسایی آلودگی مواد غذایی

محققان موسسه پیشرفته علم و صنعت کره به تازگی موفق شدند تا با استفاده از لیزر های خاصی میزان باکتری های موجود در غذاهای داخل یخچال را مشخص کنند. این محققان با تاباندن لیزری منسجم و قرمز رنگ به مقداری از گوشت مرغ پوشیده شده از باسیلوس سرئوس و بررسی تغییرات حاصل شده در بازتاب نور لیزر یاد شده توانستند وجود باکتری در آن را شناسایی کنند.

این محققان با استفاده از دوربینی با سرعت عمل 30 هرتز به راحتی توانستند تا گوشت آلوده را از گوشت سالم تشخیص دهند با این حال نتوانستند عوامل آلوده کننده گوشت یاد شده را جداسازی کنند. بر اساس گزارش ها، این فرایند می تواند در بسیاری از بخش ها از قبیل خط تولید انواع غذاها تا یخچال های خانگی گنجانده شود و مورد استفاده قرار گیرد زیرا این روش به هیچ تماس فیزیکی نیاز ندارد و حتی آلوده یا سالم بودن غذاهای پیچیده شده در سلفون را نیز شناسایی خواهد کرد.

با این حال روش یاد شده به طور کامل جلو مسمومیت غذایی را نمی گیرد زیرا نمی تواند آلاینده های ویروسی و یا سموم تولید شده توسط باکتری های موجود در محیط را ببیند و شناسایی کند. در هر صورت باید گفت که این روش می تواند از مسموست های بسیاری در میان انسان ها پیشگیری کند و به این ترتیب هزینه درمانی بسیار زیادی را برای انسان ها پس انداز کرده و شرایط زندگی بشر را آسان تر سازد.

منبع: Engadget