نسل پنجم اینترنت پرسرعت، راهی برای تحول جهان

در کنگره جهانی تلفن همراه بحث بر سر  نسل پنجم اینترنت پرسرعت بود و نشریه اکونومیست نیز در تحلیل این کنگره، نسل آینده شبکه تلفن‌ها را ارائه‌دهنده قابلیت‌های ناتمام به کاربران توصیف کرد.

انتظار می‌رود اینترنت 5G فناوری‌های زیادی را پوشش دهد که از آن میان می‌توان به اینترنت اشیا، خودروهای خودران، پهپادهای خودکار و تلفن‌های هولوگرام نام برد. در واقع آنچه یک دهه قبل به عنوان داستان تخیلی مطرح بود، هم‌اکنون تولید و آزمایش می‌شود.

سوال‌های مطرح‌های شده در این جا عبارت‌اند از: مفاهیم سیاست‌های گسترده‌تر اتصال اینترنتی همواره در حال پیشرفت چیست؟ تلفن همراه چه تاثیری بر روی جامعه دارد؟ چگونه می‌توان بین پیشرفت سریع فناوری و مسئولیت دولت‌ها برای ارتقای شرایط اقتصادی و ارتقا سطح رفاه شهرواندانشان تعادل برقرار کرد؟

همزمان با هشدار صندوق بین‌المللی پول مبنی بر کندشدن رشد اقتصادی در دنیا، بازارها بی‌ثبات‌تر می‌شوند و کارشناسان به طور روزافزونی درباره چشم‌اندازهای رشد اقتصادی بدبین‌ می‌شوند و در این میان سیاست‌گذاران سراسر دنیا هم پیگیر رقابت‌پذیری و نه تولید ناخالص ملی به عنوان هدف اصلی هستند.

رقابت‌پذیری بر خلاف تولید ناخالص ملی درباره بنیادها و بنانهادن آینده‌ای موفق است و اغلب به موهبت‌های طبیعی، ابرچرخه‌های کالا، سیاست‌های پولی در تعدادی از بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا و دیگر مولفه‌ها وابسته است.

در این جا این پرسش مطرح آن است که بهترین راه برای ارتقای رقابت‌پذیری چیست؟ مانند دیگر مسائل پیچیده، راه حل منفردی برای این سوال وجود ندارد و استراتژی‌های متنوعی در مراحل مختلف پیشرفت توسط دولت‌ها اعمال می‌شود. با این حال، یک سیاست دارای قابلیت اجرا در سطح جهانی، اتصال‌ باند پهن اینترنتی است.

بانک جهانی اعلام کرده با افزایش 10 درصدی اتصالات اینترنت پرسرعت، رشد اقتصادی تا 1.3 درصد افزایش می‌یابد و این امر منجر به نوآوری می‌شود. در دنیایی که فقط 40 درصد جمعیت آن به اینترنت دسترسی دارد، می‌توان با متصل‌کردن 327 میلیون نفر دیگر، تولید نالخالص جهانی را یک تریلیون دلار افزایش داد.

اتحادیه جهانی تلفن همراه اعلام کرده دسترسی تلفن همراه به اینترنت می‌تواند چرخه مناسب اقتصادی را در کشورهای در حال توسعه ایجاد کند.

این موفقیت در رشد پایدار اقتصادی و پشتیبانی از توسعه اقتصادی در بازارهای نوظهوری مشارکت خواهد داشت که در آن‌ها اتصال به اینترنت از عقب‌ماندگی‌ رنج می‌برد.

در حالی که هنوز درباره میزان تاثیرات اتصال اینترنتی تلفن‌های همراه بر روی کاهش فقر توافقی حاصل نشده، تعدادی بر این باورند این موضوع می‌تواند منشا بهترین امیدها باشد.

اتحادیه جهانی تلفن همراه اعلام کرده دسترسی تلفن همراه به اینترنت می‌تواند چرخه مناسب اقتصادی را در کشورهای در حال توسعه ایجاد کند.

در این جا ذکر مزایای نسل پنجم اینترنت پرسرعت ضروری است:

تجربه بازی‌های تازه و واقعیت مجازی: با استفاده از این نوع اینترنت پرسرعت به راحتی می‌توان با آشنایان و دوستان به انجام بازی‌های مجازی پرداخت و در هر نقطه از دنیا تجربه‌ای تازه از واقعیت مجازی با هدست‌ها را داشت.

تجربه خودروهای بدون راننده: با داشتن نسل پنجم اینترنت پرسرعت، با اطمینان خاطر ماشین با خودروهای اطراف خود و تقاطع ها ارتباط برقرار کرده و سرعت آن کنترل می‌شود.

مراقبت‌های بهداشتی از راه دور: پزشکی از راه دور با فناوری نسل پنجم اینترنت پرسرعت، پزشکان می‌توانند برخی روش‌های پزشکی را از راه دور به آسانی بر روی بیمار پیاده کنند.

ویدیو: راه‌هایی که کاربران برای ارتباطات خود در نظر گرفته‌اند، در آینده تصویری‌تر خواهد شد و برای صحبت با خانواده می‌توان از یک دوربین و کیفیت فوق قوی با وضوح بسیار بالا و بدون تاخیر استفاده کرد.

سرعت بالای اینترنت تلفن همراه نیز از دیگر مزایای اینترنت نسل پنجم است.

 

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

ترجمه: شه تاو ناصری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا